Onderzoek: ‘Amerikanen maken zich veel zorgen om bots op sociale media’

Apple, iPhones

Sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 zijn bots op sociale media veel in het nieuws geweest. En dat heeft de aandacht van de Amerikanen getrokken, blijkt uit onderzoek van het Pew Research Center. 66 procent van de Amerikanen zegt hiervan gehoord te hebben, en een groot deel van hen is bang dat de accounts voor slechte dingen ingezet worden.

Hoewel veel Amerikanen over de bots hebben gehoord, heeft slechts 16 procent veel over de accounts gehoord. Dat stelt het onderzoek dat tussen 30 juli en 12 augustus onder 4.581 Amerikaanse volwassenen werd gehouden. De mensen die wel over bots gehoord hebben zijn vaak jonger en vrouwen.

Acht van de tien mensen die ooit van bots hebben gehoord, stellen dat de accounts vooral voor slechte dingen gebruikt worden.

Niet te herkennen

Ook denkt slechts 47 procent van de Amerikanen dat ze de accounts op sociale media kunnen herkennen. 7 procent is hier erg zeker van. Daarmee lijkt het er op dat bots zich mogelijk beter verstoppen dan nepnieuws. In eerder onderzoek gaf 84 procent van de Amerikanen aan nepnieuws te kunnen herkennen.

De Amerikanen denken verder dat de bots vooral een groot probleem vormen als het om nieuws gaat. 81 procent van de Amerikanen die over bots hoorden, denkt dat een deel van het nieuws dat je via sociale media krijgt via bot-accounts gevonden wordt. 17 procent dat dit het geval is voor een groot deel van het nieuws.

Verder denkt 66 procent dat de bots vooral een negatief effect hebben op hoe goed Amerikanen geïnformeerd zijn over de zaken die nu spelen. 11 procent denkt dat ze vooral een positief effect hebben.

Overheid

Hoewel de Amerikanen over het algemeen negatief denken over bots, zijn ze veel genuanceerder over de specifieke doeleinden van de accounts. Zo steunt 78 procent van de mensen die over bots hebben gehoord het feit dat de overheid ze gebruikt om mensen te informeren over noodgevallen.