Onderzoek: Apple Watch is populairste fitness tracker

We dumpen masaal onze fitness-bands voor een smartwatch, zo blijkt uit onderzoek van BI Intelligence. Vooral de Apple Watch zorgt ervoor dat meer mensen voor een slim horloge kiezen.

De smartwatch is typisch zo’n product dat niet alleen interessant is voor techfreaks, maar ook aantrekkelijk is voor mensen die hun gezondheid of sportprestaties in de gaten willen houden. Tel daarbij op dat de slimme horloges in staat zijn om berichten te versturen, te bellen en je social media-accounts te checken en je begrijpt dat de keuze voor veel mensen snel gemaakt is. Een smartwatch kan immers een stuk meer dan een normale fitness tracker, terwijl de twee producten elkaar in prijs niet veel hoeven ontlopen. De Fitbit Force kost bijvoorbeeld 119 euro, terwijl je voor datzelfde bedrag een smartwatch van Sony of Alcatel om je pols hebt.

simple.b-cssdisabled-jpg.h2f0993b588176bd2b87971e00508562f.pack

Wat dat precies voor de wearable-markt betekent? Fitness trackers zullen vooral aantrekkelijk blijven voor echte gezondheidsfanaten. In harde cijfers betekent dit dat dit jaar 48 procent van alle verkochte wearables een fitness tracker is. In 2020 zal dat nog 42 procent zijn. Apple zou de komende jaren de grootste slag gaan slaan. Er zijn namelijk drie keer zoveel mensen geïnteresseerd in een Apple Watch dan in een smartwatch met Android. De techgigant zal ook een groot deel van de traditionele horlogemarkt veroveren, want van iedereen die geïnteresseerd is in de Apple Watch bezit 27 procent al een normaal horloge.