Het gebruiken van de laatste high-tech gadgets is een manier om je imago op werk te versterken, dat blijkt uit een nieuw onderzoek dat onlangs werd gepubliceerd in The Journal of Product Innovation Management:
Familiarity with and usage of new high-tech products appears to be a common manifestation of innovative behavior. Those who are tech-savvy are also perceived as authoritative on other subjects and as leaders.
Als onderdeel van het onderzoek werden twee interviews opgenomen waarbij de acteur in het ene interview notities maakte in een ‘ouderwetse’ agenda, terwijl de acteur in de ander opname gebruik maakte van een mobiele agenda. Proefpersonen die de interviews bekeken beschouwden massaal de acteur met de digitale agenda als meer gezaghebbend.
In een ander experiment werden verschillende cv’s voorgelegd aan de proefpersonen waarvan de inhoud op de hobbies na overal hetzelfde was. In de hobbies werd gevarieerd met high- en low-tech onderwerpen, en wederom kwamen de high-tech kandidaten positiever uit de bus.
Bovendien profiteerden vrouwen die gebruik maken van technologische gadgets meer dan hun mannelijke tegenhangers. De onderzoekers schrijven:
This finding runs counter to the backlash effect typically found in impression management research in business settings. Female job evaluations typically suffer after engaging in the same self-promoting impression management strategies that benefit their male counterparts.
Misschien wel de meest interessante uitkomst van het onderzoek en bovenal goed nieuws voor mensen die allesbehalve tech-savvy zijn: het blijkt helemaal niet uit te maken hoe goed je om kunt gaan met je gadgets, zolang je er maar redelijk bekwaam uitziet!
Gewoon kopen dus de laatste iPhone, wearables en andere high-tech gadgets, en er vooral goed mee pronken op je werk: met een beetje geluk betaalt de prijs zich uiteindelijk weer terug in een betere baan of hoger salaris.