Wearables gaan mainstream: onderzoek voorspelt een explosieve groei in de komende maanden


Al eerder deze maand schreven we over de verwachtingen rondom wearable technologieën in 2014. Zo zou, volgens Juniper Research, de markt voor wearables komend jaar meer dan verdubbelen. Deze resultaten weerhielden onderzoeksbedrijf IDC blijkbaar niet om hun eigen onderzoek uit te voeren, en volgens hun resultaten blijken wearables al heel snel mainstream te gaan.

Aan het eind van dit jaar zullen meer dan 19 miljoen wearable apparaten worden verscheept (een verdriedubbeling ten opzichte van de cijfers van dit jaar), rapporteerde IDC afgelopen donderdag. Tussen nu en 2018 zullen deze verschepingen zorgen voor een jaarlijks groeicijfer van 78.4 procent om uiteindelijk voor een bedrag van 111.9 miljoen te leveren in het jaar 2018! Hiermee verwacht IDC veel grotere cijfers dan in andere onderzoeken tot nu toe naar voren is gekomen.

Het bedrijf deelt de wearable markt op in drie segmenten: complexe accessoires, slimme accessoires en slimme wearables. De eerstgenoemde, waaronder de Nike+ Fuelband en de Jawbone Up kunnen worden geschaard, zullen volgens IDC de markt van wearables gaan leiden in de komende jaren vanwege hun “simplicity and low price points.”

Er gaan vooral veel geruchten rond over Apples aandeel in de wearable markt. De tech-gigant zou werken aan een smartwatch, de zogenoemde iWatch, die de concurrentie aan zou gaan met Samsung’s Gear 2, de Pebble en andere soortgelijke apparaten.

Het bedrijf zal in ieder geval nog hard zijn best moeten gaan doen: uit een onderzoek van IDC waarbij 50.000 consumenten uit 26 verschillende landen werden gevraagd naar de ‘meest betrouwbare wearable producent’ kwam Samsung toch echt als winnaar uit de bus, gevolgd door Apple, Sony en Google.