Vandaag, 23 december, is traditiegetrouw de drukste winkeldag van het jaar. Miljoenen mensen gaan vandaag nog de stad in om hun laatste kerstinkopen te doen. Volgens diverse onderzoeksbureaus in Europa en de VS is december 2013 in alle opzichten echter ook een recordverbrekende maand als het gaat om online shopping: Nooit eerder werden er zoveel kerstcadeaus online besteld.
In Groot Brittannië besteedden mensen afgelopen maand in totaal 45 miljoen minuten in online winkels, in totaal werden er bij onze westerburen ruim 3 miljard bezoeken aan een webshop gedaan in december. Alhoewel de maand nog niet voorbij is, wordt verwacht dat de verkopen en webshopbezoeken nog verder zullen stijgen op kerstavond, maar ook op eerste kerstdag en boxing day, wanneer de Britten respectievelijk nog eens 117 miljoen en 118 miljoen bezoeken aan een webshop zullen brengen.
In Australië besteden webshoppers het afgelopen weekend alleen al ruim 1 miljard dollar per dag. Het merendeel van de bestedingen werd daar aanvankelijk vooral uitgegeven aan electronica, meubels, huisdecoratie en boeken. Nu in de laatste dagen voor kerst, zijn het vooral de kleine cadeautjes, alcohol, levensmiddelen en kleding die als zoete broodjes de webwinkels uitvliegen.
In de VS zorgden de recordomzetten bij webwinkel Amazon er zelfs voor dat er lange files ontstonden in het stadje Chesterfield, waar een van de grotere distributiecentra van het bedrijf gevestigd is. Vorige week reden er meer dan 2100 vrachtwagens op één avond weg uit het warenhuis, die daardoor een kilometerslange file veroorzaakten.
Ook Nederlandse webwinkels zagen de verkopen deze maand met maar liefst 39% stijgen ten opzichte van hun reguliere verkopen, ten opzichte van 32% vorig jaar. Opvallende trend is dat de Nederlander nog altijd meer geld uittrekt voor de kerstcadeaus dan de Sinterklaasaankopen. Ook mogen de cadeaus met kerst wat luxer (en dus duurder) zijn dan met Sinterklaas. Nederlanders kopen online vooral kerstbomen en versiering, kerst CD’s, kookspullen en boeken, avondkleding en lingerie, parfums, cadeaubonnen, e-readers, tablets, smartphones, spelcomputers en games.
Geschat wordt dat in Nederland de totale online verkopen in 2013 uitkomen op 11,5 miljard euro, een stijging van 8% ten opzichte van 2012.