Ook in Duitsland loopt Uber tegen obstakels aan in de vorm van wetten en overheidstoezicht. In een artikel van The New York Times laat Nic Mewes, oprichter van het Uber-alternatief MyTaxi, weten dat hij de problemen zag aankomen.
Uber heeft in de meeste Europese landen veel problemen met hun meest betaalbare dienst uberPOP: die stelt particulieren in staat om als taxichauffeur geld te verdienen. Ideaal als het gaat om de kosten, maar omdat Uber gebruikmaakte van niet gelicenseerde chauffeurs zijn zowel traditionele taxichauffeurs als overheden niet blij met de ontwikkeling. In Nederland heeft dat uiteindelijk geleid tot een verbod op uberPOP, iets waar het Amerikaanse bedrijf zich uiteindelijk bij neergelegd heeft.
In Duitsland loopt Uber tegen dezelfde regels aan. Mewes laat in het interview weten dat hij tijdens de ontwikkeling van zijn on-demand taxiapp ook overwogen heeft om hetzelfde model te hanteren als uberPOP. “In elk land moet je bereid zijn om je bedrijf te veranderen.” MyTaxi is nu actief in verschillende Europese landen en er maken 45.000 taxichauffeurs gebruik van.
Afgelopen jaar heeft Uber zich onder andere teruggetrokken uit Frankfurt, Hamburg en Düsseldorf. Ook heeft de Duitse overheid de goedkope service van Uber in de ban gedaan, iets waar Uber momenteel bezwaar tegen maakt. Toch zegt Uber de Duitse markt niet zomaar op te geven. Mark MacGann, Ubers hoofd van regelgeving, zegt dat Duitsland misschien wel het laatste obstakel is voor het bedrijf. “Ik heb er vertrouwen in dat Duitsland ooit een evengrote markt wordt als het Verenigd Koninkrijk nu is.”