Numrush

Oprichter Evan Spiegel noemt Snapchat “moeilijk te begrijpen”

Evan Spiegel, directeur en mede-oprichter van Snapchat, heeft de app van zijn sociale netwerk “moeilijk te begrijpen” genoemd en kondigde daarbij direct aan dat er hard gewerkt wordt aan een nieuw ontwerp. Spiegel maakte de opmerking tijdens de presentatie van de teleurstellende kwartaalcijfers afgelopen dinsdag.

“Een ding dat we de afgelopen jaren veel gehoord hebben, is dat Snapchat moeilijk te begrijpen is of  lastig te gebruiken”, aldus Spiegel.  “Als reactie op die input werken we daarom nu aan een compleet redesign van onze app.” Hoewel Spiegel erkende dat een nieuwe interface bestaande gebruikers tegen de borst kan stuiten, is hij bereid dat risico te nemen ‘met het oog op substantiële lange termijn-voordelen’.

Stagnatie

Heel verrassend is de kritiek op het eigen platform niet. Na een stormachtige start, inclusief overname-flirtages en een beursgang, is het bedrijf nu in rustiger vaarwater terecht gekomen om tot de conclusie te komen dat het aantal nieuwe gebruikers voorzichtig stagneert.

Dat heeft deels te maken met die lastige app, die vooral werkt op basis van ‘intuïtieve bediening’ – weinig knoppen, veel tikken en swipen. Die interface werpt een drempel op voor een oudere doelgroep, terwijl het netwerk onder tieners mateloos populair is. Volgens onderzoek heeft maar liefst 83% van de Nederlanders tussen de 12 en 19 jaar de app geinstalleerd. In totaal zou ons land zo’n 2.83 miljoen dagelijkse gebruikers kennen.

Maar naast die lastige app heeft Snapchat ook te maken met stevige concurrentie van Instagram, dat met zijn ‘Stories’-functie niet alleen concept maar zelfs bediening grotendeels kopieerde. Door de al aanwezige – en overwegend oudere – gebruikersbase gebruiken wereldwijd momenteel zo’n 200 miljoen mensen Instagram Stories, terwijl Snapchat blijft hangen op 177 miljoen.

Inschattingsfout

Verder moest Spiegel toegeven dat het bedrijf een forse inschattingsfout had gemaakt bij de productie van de Spectacles, de bril gekoppeld aan Snapchat. Recent werd al bekend dat er nog honderduizenden onverkochte exemplaren in voorraad zouden liggen.

Spiegel verklaarde tegenover aandeelhouders dat hij een verkeerde keus had gemaakt nadat de bril met veel rumoer en interesse werd ontvangen. Het bedrijf kocht extra onderdelen in en schroefde productie op, maar bleek uiteindelijk niet het aantal Spectacles te kunnen verkopen dan gedacht.

Verlies

In het derde kwartaal van dit jaar draaide Snapchat een fors verlies van 443 miljoen dollar over een omzet van 208 miljoen dollar dit kwartaal. Over de hele linie presteerde het bedrijf iets beter dan het vorige kwartaal, maar nog altijd fors onder de verwachtingen van analisten.

Direct na bekendmaking van de resultaten zakte het aandeel ‘Snap’ met maar liefst 20% op de Amerikaanse beurs.

Foto Evan Spiegel via Techcrunch [cc2.0]