Hoe groot Facebook ook moge zijn: hier in Nederland blijft WhatsApp de koning van de sociale netwerken. Dat concludeert een onderzoek van Multiscope onder 7677 Nederlanders. Vraag je Nederlanders om te kiezen tussen WhatsApp en Facebook, dan kiest 72 procent voor de chatapp. Bij gebruikers tussen 18 en 35 jaar zou zelfs 79 procent WhatsApp kiezen.
Dat terwijl Facebook in Nederland net iets groter is. Volgens de onderzoekers heeft 72 procent van de ondervraagden een profiel op het sociale netwerk, terwijl 68 procent zegt WhatsApp te hebben gebruikt.
Nederlanders lijken een beetje klaar te zijn met Facebook: volgens de onderzoekers verwachten we het sociale netwerk gemiddeld 8 procent minder te gebruiken in 2016. Dat terwijl we denken dat WhatsApp-gebruik met 16 procent zal gaan stijgen in het komende jaar.
Dit past in een internationale trend die de afgelopen twee jaar te zien waarbij chatapps (met daarbinnen kleine groepen) een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de sociale communicatie via internet. Dit gaat dus deels ten kosten van traditionele sociale netwerken.
Naast WhatsApp en Facebook zou ook LinkedIn relatief populair zijn in Nederland. Van de ondervraagden zegt 45 procent een profiel te hebben op het zakelijke sociale netwerk. Hoe vaak ze LinkedIn ook gebruiken, zeggen ze daar niet bij.