Philips demonstreerde vandaag in Eindhoven de toekomst van Smart Shopping. Met slimme LED-armaturen is het bedrijf in staat om klanten door de winkel te volgen en voorzien van informatie op basis van hun locatie.
Begin dit jaar wisten we voor de eerste keer te melden dat Philips bezig was met zogenaamde ‘indoor positioning’ via speciale lampen.
Vandaag demonstreerde het Eindhovense bedrijf het systeem tijdens hun Innovation Experience. De LED-lampen geven een speciaal signaal af in het licht, dat kan worden uitgelezen door de camera van een smartphone of tablet. Op basis van die code kan een app op het mobiele device weer interacteren met de gebruikers.
Volgens Philips is het concept met name interessant voor indoor navigatie in grote winkels en ziekenhuizen.
Het lijkt science fiction, maar het unieke navigatiesysteem via licht wordt op dit moment al in de praktijk getest in ons eigen land. Bezoekers van het Boerhaave in Leiden worden nu al met een speciale tablet rondgeleid door het museum.
“De schoonheid van dit systeem zit hem in het feit dat retailers geen extra investeringen hoeven te doen voor hun infrastructuur”, aldus Gerben van der Lugt, Business Development Manager bij Philips. “Met hun bestaande infra zijn ze nu al in staat om ‘locatie beacons’ te gebruiken voor indoor positioning”.
Bezoekers van een winkel, ziekenhuis of museum kunnen via het systeem direct worden voorzien van relevante informatie op basis van hun locatie.
Op welke termijn het systeem op grote schaal beschikbaar moet worden, is nog onbekend.