Online supermarkt Picnic gaat landelijk dankzij investering van 100 miljoen euro

Een kleine twee jaar geleden begon een groep doorgewinterde ondernemers met iets wat velen onmogelijk achtten: een online supermarkt beginnen die zonder extra kosten boodschappen bezorgt. En dat al vanaf een bestelling van 25 euro. Volgens critici was het niet haalbaar dit winstgevend te krijgen en was het ook nog eens lastig schaalbaar. Vandaag maakt Picnic, zoals de online supermarkt heet, bekend genoeg investeringsgeld bij te hebben gekregen om hun diensten landelijk uit te rollen.

Het geld komt niet van durfinvesteerders die snel willen cashen. Het gaat namelijk om een aantal Nederlandse familiefondsen die gezamenlijk 100 miljoen euro in Picnic stoppen: NPM Capital (de participatiemaatschappij van familiebedrijf SHV Holdings) en beleggingsfondsen De Hoge Dennen, Hoyberg en Finci.

Nu is het niet zo dat er morgen direct in elke stad elektrische Picnic-autootjes door de straat rijden, zoals nu al in bijvoorbeeld in Amersfoort, Utrecht en Almere het geval is. De uitbreiding zal gedurende een aantal jaren stap voor stap worden gedaan. Het bedrijf heeft eerder al verklapt welke steden het dit jaar wil toevoegen aan zijn bezorggebied. Komend weekend start het bedrijf in Delft, Rijswijk, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Delfgauw en Den Hoorn. Later in het jaar moeten onder meer Apeldoorn, Gouda, Lelystad en Zoetermeer volgen.

Robotisering

Het bedrijf denkt dat het eind dit jaar werk biedt aan 2000 mensen en op termijn moeten dit 10.000 mensen worden. De vraag is natuurlijk wel hoe lang die termijn is. Met zelfrijdende auto’s en distributiecentra die worden gerund door robots, zou Picnic in de toekomst uiteindelijk juist met relatief weinig personeel kunnen opereren. Het bedrijf deelt op dit moment echter nog niets over een dergelijke toekomstvisie.

Robotisering is ook niet nodig om Picnic draaiende te houden. Door wel al slim gebruik te maken van technologie om het inkoop- en bezorgproces te optimaliseren, zegt het bedrijf nu al gratis bezorging mogelijk te kunnen maken. Gewoon met een menselijke bezorger die bij je aanbelt en je je boodschappen brengt.