‘Piloten vertrouwen teveel op slimme apparatuur in vliegtuig’

Vliegtuigen kunnen dankzij sensoren steeds meer vanzelf, waardoor een piloot het moeilijke werk prima aan computers kan overlaten. Die handigheid heeft er echter voor gezorgd dat het niveau van piloten is gedaald, stelt de Federal Aviation Administration (FAA). Daarnaast zouden piloten teveel vertrouwen op de ingebouwde apparatuur, waardoor er sneller fouten worden gemaakt.

Het dalende niveau onder piloten zorgt ervoor dat ongelukken sneller gebeuren. Het rapport wijdt hier deels zelfs de crash van Asiana Airlines vlucht 214 aan. Het volgende wordt gesteld:

Experts maken zich steeds meer zorgen over in hoeverre er wordt vertrouwd op automatiseringssystemen. Er is hierdoor twijfel of piloten geniet training krijgen om een vliegtuig handmatig te kunnen besturen.

De kritiek op piloten kan zich in de toekomst ook wel eens doorvertalen naar automobilisten en bijvoorbeeld buschauffeurs. Het zal de gemiddelde Numrush-bezoeker immers niet zijn ontgaan: alle grote techbedrijven experimenteren op het moment met zelfrijdende auto’s.

Als er bij vliegtuigpiloten al een daling in niveau is omdat sommige processen worden geautomatiseerd, kan dat bij auto’s nog veel erger worden als deze helemaal zelfstandig rondrijden. Hoe lang zal het duren totdat de gemiddelde chauffeur niet meer een goede bocht weet te maken, of bepaalde verkeersborden niet weet te herkennen?