De nieuwe privacyvoorwaarden van WhatsApp, die het bedrijf vorige week heeft doorgevoerd, zorgden voor heel wat ophef. Eigenaar Facebook beloofde ten tijde van de overname van de berichtendienst – in februari 2014 – dat persoonlijke gegevens van beide bedrijven gescheiden zouden blijven. Het breekt die belofte nu op een manier waardoor sommige mensen zich afvragen waar het morele besef is.
Privacyorganisaties Electronic Privacy Information Center heeft nu samen met het Center for Digital Democracy een klacht ingediend bij de Federal Trade Commission in de Verenigde Staten (pdf) vanwege de gebroken belofte. Volgens de organisatie is de manier waarop WhatsApp de wijzigingen doorvoerde niet eerlijk voor de consument.
Ook in het Verenigd Koninkrijk ligt het bedrijf onder vuur vanwege de nieuwe voorwaarden. Daar onderzoeken de autoriteiten wat de nieuwe voorwaarden betekenen voor de gebruikers van de berichtendienst. In de nieuwe voorwaarden staat dat gegevens van gebruikers van WhatsApp, zoals telefoonnummers en metadata van gesprekken, nu standaard gedeeld worden met Facebook. Dankzij end-to-end-encryptie blijft de inhoud van je berichten echter wel verborgen.
Weigeren
Gebruikers die niet willen dat hun data worden gebruikt voor marketingdoeleinden kunnen dat binnen 30 dagen aangeven. Dat betekent echter niet dat jouw gegevens niet naar Facebook gaan. WhatsApp kan de data namelijk nog altijd onder het mom van andere doeleinden met Facebook delen. Daardoor is de kans erg groot dat jouw telefoonnummer sowieso in handen komt van Facebook als je van beide diensten gebruik maakt.
Je kunt dus wel voorkomen dat je binnenkort via WhatsApp wordt benaderd door adverteerders. Dat kan door binnen de app via de instellingen de toestemming daarvoor in te trekken. Bij iCulture vind je een uitgebreide handleiding van hoe dit werkt. Dit werkt op Android hetzelfde als op de iPhone.