Een geniale actie van een informaticadocent van de Georgia Institute of Technology in de Verenigde Staten. Bij een vak over kunstmatige intelligentie zette hij negen assistenten in om de studenten te begeleiden. Acht waren doodnormale menselijke assistenten, maar eentje was slechts een systeem dat op basis zelflerende algoritmes via internet vragen beantwoordde van studenten.
De assistent heette Jill Watson, waarschijnlijk vernoemd naar de supercomputer van IBM, en was getraind door 40.000 posts op een discussieforum door te lezen. Watson was vervolgens zo ingeregeld dat ze alleen antwoordde als ze vrijwel zeker was dat haar antwoord zou kloppen, om te voorkomen dat studenten iets door zouden hebben. Daarnaast herinnerde ze studenten via e-mail aan deadlines en andere praktische zaken.
The Wall Street Journal sprak met een groot aantal studenten die het vak volgden waar Jill Watson assistent was. Geen van hen had iets door, sterker nog: sommigen waren heel tevreden over de assistent.
Volgens de docent die Watson inzette, is een groot deel van het werk van de assistenten vrij routinematig en stellen studenten vaak dezelfde vragen, jaar na jaar. Hij denkt dat Jill Watson over een jaar 40 procent van alle vragen van studenten kan beantwoorden. Goed nieuws voor de universiteit en en de studenten, minder goed voor de menselijke assistenten…