Ken je hem nog: KLM’s robot Spencer? Het apparaat werd in november geïntroduceerd aan het publiek als de nieuwe manier om verdwaalde passagiers naar hun gate te brengen. Afgelopen maand heeft het apparaat zijn eerste testen gedaan en lijkt tot nu toe succesvol.
Spencer heeft tijdens zijn testmaand diverse passagiers van KLM op Schiphol naar de gate gebracht waar hun vliegtuig vanaf vertrekt. Hierbij testte de robot hun boarding pass om te weten te komen naar welke gate de passagiers moesten gaan.
De robot vertrekt automatisch en de bedoeling is dat je hem volgt. Hij past zijn snelheid aan aan die van de groep, vermijdt obstakels en informeert je over de resterende afstand tot je gate. Als je bent aangekomen, vertelt Spencer je dit via een scherm.
Kai Arras, de projectcoördinator, vertelt: “Wat Spencer zo uniek maakt is dat het om kan gaan met sociale situaties tussen mensen. Het kan mensen die dichtbij zijn ‘zien’ en analyseren met zijn sensoren. Hij beredeneert mogelijke sociale relaties tussen mensen, bijvoorbeeld of ze een familie of een groep zijn. Daarnaast leert het over sociale regels, die hij vervolgens toepast, en hij gedraagt zich op een vriendelijke manier.”
Of Spencer zijn testen ook goed heeft gedaan, wordt de komende tijd duidelijk. De volgende periode bestaat uit het evalueren van de testresultaten met de partners die bij het project betrokken zijn. Daarnaast wordt de volgende fase besproken.