Hoe cool is het dat je een horecagelegenheid binnenloopt en binnen enkele minuten je favoriete muziek wordt gedraaid. Dat is precies wat de app Rockbot in gedachten heeft.
Het idee achter de app is dat bezoekers automatisch hun favoriete nummer delen waardoor je invloed hebt op de playlist van een club of restaurant. Hierdoor hoef je niet langer met vrienden te klagen over de muziek die gedraaid wordt.
Het concept is simpel: via beacontechnologie registreert de app dat je een horecagelegenheid binnen bent gegaan. Je dient dus vooraf eerst de app te installeren en de app toegang te geven tot Bluetooth. Vervolgens voegt de app automatisch op basis van jouw voorkeuren een nummer toe aan de playlist van de onderneming. Even wachten en bingo; daar is je favoriete muziek.
Overigens kun je niet elk nummer toevoegen dat je voor ogen hebt. Afhankelijk van de gelegenheid checkt de app of een nummer overeenkomt met de formule van de horecazaak. Zo wordt er over het algemeen geen harde muziek gedraaid in een restaurant, dus zal de app een nummer kiezen die het beste past bij het gehanteerde genre.
Co-founder en CEO van Rockbot Garret Dodge geeft aan dat het toevoegen van een nummer nog niet alles is. Zo krijg je direct nadat een nummer toegevoegd is aan de playlist een tekstbericht via de app. In het bericht staat welk nummer is toegevoegd en zorgt ervoor dat je niet onbeperkt nummers kunt toevoegen.
Daarnaast geeft Dodge aan dat beacons niet alleen interessant zijn voor marketeers:
There’s a lot of talk about beacons, but it’s mostly been marketers trying to bring you to the toothpaste aisle. It’s a lot cooler to have it do something exciting for you.
De app wordt financieel gesteund door onder andere Universal Music Group en Google en vindt zijn oorsprong in San Francisco. Volgens Dodge heeft Rockbot al ruim 400 beacons verscheept en is de app in bijna alle horecagelegenheden in San Francisco te gebruiken.