Het komt niet vaak voor dat twee grote techbedrijven in het openbaar de degens kruizen. Maar het lijkt nu toch te gebeuren: Amazon zegt dat YouTube van de Echo Show is gehaald, omdat Google de dienst niet langer ondersteund. Dat meldt Reuters.
Amazon is duidelijk boos over die keuze. In een verklaring zegt het bedrijf: “Google heeft ervoor gekozen om YouTube niet langer beschikbaar te maken op de Echo Show, zonder verklaring en zonder gebruikers hiervan op de hoogte te stellen. Er is geen technologische reden voor de keuze, wat jammer is en de klanten van ons allebei schaadt.”
Google zegt aan de andere kant dat dit helemaal niet als verrassing had moeten komen. “We zijn al lang aan het onderhandelen met Amazon en werken naar een overeenkomst dat goede ervaringen biedt voor klanten op beide platformen”, aldus de internetgigant. “Amazons implementatie van YouTube in de Echo Show schendt onze voorwaarden, waardoor de gebruikerservaring verslechterde.” Google zegt verder te hopen dat er snel een overeenkomst komt en dat deze problemen snel opgelost worden.
Het probleem
Het probleem waar Google het over heeft is dat de Echo Show YouTube-video’s toonde zonder belangrijke features. Het gaat dan bijvoorbeeld om aanbevelingen voor video’s en abonnementen op kanalen. In het verleden had het bedrijf dan ook een vergelijkbare ruzie met Microsoft.
Hoeveel klanten de dupe zijn geworden van de keuze van Google, is niet duidelijk. De Echo Show wordt namelijk pas sinds juni verkocht.
Voor Amazon is dit natuurlijk een flinke klap. Google heeft met YouTube immers een troefkaart in handen: het is het meest gebruikte videoplatform. “Het is een klap voor Amazon”, zegt analist Jan Dawson van Jackdaw Research dan ook. “YouTube is een van de grote videodiensten die ze hadden in aanvulling op die van henzelf. Als dat verdwijnt, betekent het dat een groot deel van de mogelijke videocontent die je kon kijken op de Echo Show verdwenen is.”