Wearables beginnen langzaam maar zeker aan populariteit te winnen; in het eerste kwartaal van 2014 zijn er zo’n 700.000 smartwatches verscheept. Samsung domineert overduidelijk: maar liefst 71 procent van alle exemplaren komt uit handen van het Zuid-Koreaanse bedrijf.
Samsung zou volgens een rapport van het onderzoeksbedrijf Strategy Analytics zo’n 500.000 smartwatches hebben verscheept naar winkeliers. Deze cijfers zeggen dus niets over het aantal wearables dat in het eerste kwartaal ook daadwerkelijk zijn verkocht.
In April bracht Samsung de Gear 2 en Gear Fit op de markt. Vooral in de aanloop naar deze lancering zullen veel exemplaren zijn verscheept naar winkels. Ook werd de Gear 2 in sommige gevallen weggeven bij de Galaxy S5.
Toch liegen de cijfers er niet om, en is Samsung op dit moment duidelijk aan het domineren in de wearable markt. De concurrentie volgt op grote afstand. Sony en Pebble hebben beiden ruim elf procent van de markt in handen en waren verantwoordelijk voor het verschepen van ruim 80.000 smartwatches. Motorola en Qualcomm volgen hierop met ‘slechts’ 10.000 exemplaren per bedrijf.
Of Samsung zijn positie vast zal houden is nog de vraag; op het moment staat er veel te gebeuren op het gebied van wearables. Zo zullen de komende maanden LG, Motorola, HTC and Asus allemaal een nieuwe smartwatch onthullen gebaseerd op Android Wear. En dan hebben we het nog niet eens over Apple: er zijn grote verwachtingen dat ook Samsung’s grote concurrent nog dit jaar zal komen met de zogenaamde iWatch.