Samsung en Oculus hebben zojuist gezamelijk de consumentenversie van de Gear VR-headset aangekondigd. De virtual reality-bril heeft geen ingebouwd scherm, maar in plaats daarvan stop je er een Samsung-smartphone in. Hij werkt samen met alle verschillende Galaxy Gear S6-modellen en de Galaxy Note 5.
Het apparaat zal vanaf november in Nederland in de winkel liggen en gaat 99 euro kosten. Het consumentenmodel is 22 procent lichter en zit volgens Samsung lekkerder op je hoofd dan de ontwikkelaarsversie.
Bij de lancering werd ook direct bekend gemaakt dat de Gear VR Netflix gaat ondersteunen. Vorige week publiceerden we nog een interview waarin Neil Hunt, de CPO van Netflix, ons vertelde dat Netflix kijkt naar Netflix-content in VR kan worden getoond. Waarschijnlijk was de samenwerking met Samsung toen al bekend.
Verder komen ook Vimeo en game-livestreamdienst Twitch naar de Gear VR. In de VS kunnen we aan dat rijtje ook nog de tv-diensten TiVo en Hulu toevoegen.
Brendan Iribe, CEO van Oculus over de Gear VR:
Samen met Samsung vinden we virtual reality opnieuw uit. Zo creëren we de beste mobiele VR ervaring die momenteel verkrijgbaar is. Op de Gear VR spelen mensen games met hun vrienden. Ze ondergaan 3D-achtige ervaringen, delen video experiences in 360 graden en bevinden zich in foto’s en video’s van over de hele wereld. En dit is nog maar het begin van wat er allemaal mogelijk is met mobiele VR!
Met de lancering in november is de Gear VR één van de eerste VR-brillen van de grote partijen die ook daadwerkelijk in de winkel komt de liggen. De Oculus Rift, HTC Vive en Playstation VR komen allemaal pas in 2016 op de markt.