Met nog twee weken te gaan komt 2017 nu wel heel dichtbij. Een goed moment om eens vooruit te kijken, en dat is precies wat Samsung heeft gedaan. Samsung Design Europe en Foresight Factory hebben samen tien trends opgesteld voor het komende jaar, die bepalen hoe wij leven, winkelen en werken. Zo kunnen we meer verwachten van kunstmatige intelligentie en Smart Coaches, komen er nieuwe wearables en gaan we nanotechnologie in onze televisies vinden.
1. Ontspullen
Een eerste trend is dat we minder spullen in huis gaan nemen, stelt Samsung. In het komende jaar geven we minder om kwantiteit, en veel meer om kwaliteit. “We geven de voorkeur aan spullen met krachtige mogelijkheden en een simpel design.” Minimalisme en draadloos zijn hier duidelijke kernwoorden, volgens het bedrijf.
2. Babyboomers komen mee
Waar we nu nog vooral zeuren over babyboomers die niet altijd mee lijken te komen met de technologische ontwikkelingen, wordt dit volgend jaar helemaal anders. Als we Samsung mogen geloven gaat deze groep mensen de mogelijkheden die technologie hen biedt omarmen. “Technologie zorgt ervoor dat zij op de hoogte blijven, leren en creëren. Ze hebben een langer werkend leven en zijn actief bezig met hun gezondheid”, aldus Samsung.
Deze trend bewijst zich bovendien nu al in de cijfers van de smartphone-industrie. Het snelst groeiende segment hierbinnen bestaat volgens cijfers van IDC namelijk uit telefoons voor 65-plussers. Zeventig procent van de Europese burgers van 55 jaar en ouder zegt daarnaast dat fit en gezond blijven belangrijk is voor hun identiteit. Volgens Samsung kan technologie hier dus bij helpen.
3. Kunstmatige intelligentie wordt een Smart Coach
Kunstmatige intelligentie zien we al steeds vaker terugkomen in ons dagelijks leven – bijvoorbeeld in de vorm van een persoonlijke assistent – maar volgend jaar gaat deze techniek zich verder transformeren. Computers krijgen steeds meer inzicht in onze gewoontes en gaan ons helpen om een goed leven te leiden.
Volgens Samsung veranderen ze dan ook in Smart Coaches, die je helpen je doelen te bereiken. Zo kan een persoonlijke assistent het advies geven om je ontbijtgewoonten te veranderen, “omdat je dagelijkse energieniveaus achteruit gaan”.
4. Ontsnap aan de dagelijkse sleur
De World Economic Forum heeft het verbeteren en aanvullen van de realiteit als een van de vier megatrends aangestipt. En dat kunnen we natuurlijk perfect doen met tehnologie, waaronder virtual reality en augmented reality. Een combinatie hiervan brengt ons volgens Samsung “naar een nieuwe beleving van entertainment, reizen en sport”.
Een goed voorbeeld is Pokémon Go, de app die van deze technieken gebruikmaakt en van de zomer een enorme hit was. Als we Samsung mogen geloven zien we hier volgend jaar dus nog veel meer van.
5. Verhalen verzamelen
Een trend die we ook dit jaar al zagen is dat we steeds meer verhalen willen verzamelen en die delen met vrienden, familie of het grote publiek. Zo zegt50 procent van de mensen op vakantie te gaan voor unieke ervaringen, en niet om te ontspannen. 68 procent van de Europeanen heeft behoefte aan nieuwe ervaringen.
Volgens Samsung is dit ook volgend jaar een trend en groeit de populariteit van 360 graden-content dan enorm. Logisch, want het is een mooie manier om die ervaringen vast te leggen en te delen.
6. Nieuwe wearables
Wearables bestaan al even en de een doet het beter dan de ander. Smartwatches en fitnessbanden worden inmiddels vrij normaal gevonden en wearables hebben volgens Samsung dan ook een goede toekomst. “De wearables van nu worden verfijnder zodat ze, als sensoren, je stemming oppikken. Ze begrijpen waar een specifieke situatie om vraagt.”
Dus, wat kunnen we dan verwachten? Alles van draagbare monitors tot sensoren die onze stemmingen aanvoelen en ons prestatie- en leervermogen kunnen verbeteren. Daarnaast komen er digitale pillen en verteerbare technologieën – die nu nog als science fiction klinken – op de markt, stelt Samsung.
7. Familienetwerken houden ons verbonden
Dankzij sociale media als Facebook en Twitter zijn we steeds meer met elkaar in contact. Volgend jaar gaan we hier meer verschillende generaties op zien om emotionele, financiële en fysieke uitdagingen te overwinnen. “Life360 is een voorbeeld van een app die families in staat stelt om cirkels te creëren, waarin zij kunnen praten, zich met elkaar verbonden voelen, en kunnen regelen hoe ze samen leven.”
8. Ook smaak en geur worden deel van digitale ervaringen
Dankzij virtual reality en augmented reality kunnen we al genieten van nieuwe visuele prikkels. Maar volgend jaar krijgen dit soort ervaringen een geheel nieuwe dimensie. Ook andere zintuigen worden dan betrokken bij dit soort ervaringen, waardoor we “meervoudige sensorische ervaringen” krijgen. Denk bijvoorbeeld aan zintuigen als smaak, aanraking en geur. “Het dragen van trackers die geprogrammeerd zijn om ons fysiek te stimuleren tijdens films of evenementen zal ons leven verrijken.”
9. Nanotechnologie komt naar de televisie
Dit jaar zagen we op CES en IFA nanotechnologie en kwantumdeeltjes, maar pas volgend jaar zorgen deze voor een echte revolutie binnen de televisietechnologie. “Nanokristallen zijn briljante halfgeleiders die fantastische nieuwe kleuren kunnen creëren, afhankelijk van hun formaat”, stelt Samsung.
Maar ook binnen de gezondheidszorg hebben deze ontwikkelingen een voordeel. De techniek zou onder meer gebruikt kunnen worden voor bio-imaging om kankercellen te behandelen.
10. Tot rust komen met tech
Op dit moment checken we onze smartphone ongeveer tachtig keer per dag, en daar worden we nu niet echt rustig van. Maar volgens Samsung gaat diezelfde technologie volgend jaar voor rust en kalmte zorgen. “We blijven verbonden, alleen dan op een relaxte manier.” Zo gaan we met oortjes luisteren naar lessen in mindfulness terwijl we in de trein zitten en met virtual reality iedere ochtend tien minuten doorbrengen in een vredige, groene omgeving. Daarnaast gaan we volgens Samsung met draagbare sensoren onze chemische reacties op stress bijhouden en krijgen we tips om hier mee om te gaan.