Samsung VR gaat de strijd aan met YouTube en Facebook

De virtuele cirkel is rond bij Samsung. Het bedrijf lanceerde vorig jaar zijn eigen VR-bril, de Samsung Gear VR, en dit voorjaar een camera om 360-gradenvideo te schieten, de Samsung Gear 360. Nu komt daar een platform om 360-gradenvideo te delen bij: Samsung VR. Het is eigenlijk een soort YouTube voor 360º-content. Gebruikers kunnen er hun video’s uploaden en anderen kunnen die bekijken. De dienst werkt natuurlijk perfect samen met de Gear VR en Gear 360.

Content is ongelofelijk belangrijk om virtual reality-producten tot een succes te maken. Niet voor niets produceert Samsung regelmatig eigen content, onlangs nog met surfer Dorian van Rijsselberghe.

Maar Samsung wil geen contentmaker worden. Het bedrijf wil er voor zorgen dat er relevante -en bij voorkeur ook lokale- content wordt gemaakt. “Met de Gear 360-camera die we hebben geïntroduceerd, kunnen mensen zelf content maken. We maken de mogelijkheid virtual reality-content te creëren voor iedereen toegankelijk”, legde de Nederlandse marketingmanager van het bedrijf onlangs uit. Samsung VR sluit daar natuurlijk perfect bij aan.

Naamgeving

Een mooie stap van Samsung, maar de naamgeving kan wel voor wat verwarring zorgen. Samsung VR en Samsung Gear VR zijn namen die veel op elkaar lijken. Daarnaast gebruikt Samsung de term virtual reality nu voor 360-gradenvideo, terwijl dat niet helemaal hetzelfde is. Samsung VR werkt namelijk ook zonder VR-bril bekijken via de speciale Android-app en de website.