Door de snelle technologieën en innovaties is ook het onderwijs steeds vaker in het nieuws. Een grote groep is bang dat robots slimmer als de mens worden en dit zou negatieve gevolgen kunnen hebben op de samenleving. Moet de poppenhoek daarom worden vervangen door een techniekhoek met daarin tablets, robots en arduino’s?
SaxionSaxion is een hogeschool met vestigingen in Enschede, Deventer en Apeldoorn met zo'n 100 HBO-opleidingen en meer dan 25.000 studenten.We hebben daar al veel over geschreven en zelfs een compleet RUSH Magazine over gemaakt. En sindsdien zijn er al weer een heleboel nieuwe ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld het Saxion LEGO Education Innovation Studio in Enschede. In september opende Hogeschool Saxion het nieuwe Edith Stein gebouw dat onderdak biedt aan de Pabo, verschillende technische labs en Saxion Lego Education Innovation Studio. Dat is een aparte tak van Saxion dat bestaat uit een team van onderwijskundigen, ontwikkelaars en onderzoekers. Samen proberen ze programma’s te ontwikkelen voor het primaire onderwijs, voorgezet onderwijs, ROC’s en docenten die inspelen op de veranderende maatschappij.
Techniek intrigeren in bestaande lesprogramma
Jeff de Ruyter, projectleider van Saxion LEGO ontvangt ons in een soort van lokaal, maar dan zonder vaste tafels en stoelen, waar normaal gesproken ook de leerlingen en leerkrachten kennis maken met Saxion LEGO.
Volgens de Ruyter mag het duidelijk zijn dat de wereld aan het veranderen is. Als voorbeeld geeft hij zijn dochtertje van twee jaar oud dat in de woonkamer met haar vinger op het beeldscherm probeert te swipen naar een andere zender. “We krijgen te maken met generatie die al veel verder met techniek dan ons is”, laat de Ruyter weten. Waar eerder het beeld van techniek gelijk stond aan het beeld van elektriciens en automonteurs, maakt techniek momenteel zijn intrede in bijna elke sector.
De overheid heeft daarom onder de naam van het ‘Techniekpact 2020‘ besloten dat het primaire onderwijs in 2020 wetenschap en techniek moet hebben toegevoegd in het vakkenpakket. Hiermee moet een nieuwe generatie voorbereid worden op een samenleving die grotendeels ‘draait op en om technologie’. In combinatie met de vraag die Saxion in 2014 kreeg van LEGO om samen te werken aan een nieuw concept werd uiteindelijk Saxion LEGO studio geboren.
De Ruyter legt uit dat bij het integreren van technologie in het bestaande onderwijs een grote valkuil ligt. Scholen denken namelijk al snel: ‘We kopen zo’n doosje met LEGO en een paar handleidingen en we voldoen aan de norm’, want ‘we moeten al zoveel’.
“Tablet voegt niet perse iets toe”
Terwijl we aan een tafel zitten met een opstaande rand, een tekening van een weg met bochten en een robotauto die om de paar minuten een raar geluidje maakt, vertelt de Ruyter hoe Saxion LEGO Studio de scholen daarom zo goed mogelijk probeert voor te bereiden.
Bij Saxion LEGO draait het ten eerste niet om het laten spelen van de kinderen met robots. Wat is het extra van zo'n tablet, wanneer deze slechts de tekst uit het boek nu op een scherm laat zien? Deel deze quote Net zoals het voorbereiden van een nieuwe generatie ook niet gaat lukken met alleen het vervangen van boeken door tablets laat de Ruyter weten: “Wat is het extra van zo’n tablet, wanneer deze slechts de tekst uit het boek nu op een scherm laat zien?” Ook is Saxion LEGO geen evenementenbureau, hoewel het wel wedstrijden als bijvoorbeeld de First Lego League, RED Engineers Challange en Weekend van de Wetenschap organiseert. Het moet volgens de Ruyter niet zo zijn dat de klas een paar keer per jaar leuk met LEGO komt spelen en dan vervolgens voor de inspectie het onderwerp techniek en wetenschap afvinkt.