De toekomst van onderwijs

Rush

No1
“Naar Amerikaans voorbeeld is het niet langer de overheid maar het bedrijfsleven dat zich verantwoordelijk voelt voor de hoognodige innovatie in het onderwijs.”

Toen ik voor de productie van deze special rondom de toekomst van onderwijs onlangs een basisschool bezocht, bracht dat uiteraard de nodige herinneringen aan mijn eigen lagere school periode boven. Als kind van de jaren ’80 heb ik de introductie van de computer in de klas net niet meegemaakt. Pas op de middelbare school zag ik hoe de eerste ‘mediatheken’ geopend werden: Een plek waar je naast boeken ook het internet kon raadplegen op 5 daarvoor beschikbare computers. Ik had mazzel, want het was in die tijd lang nog niet op elke middelbare school mogelijk om te internetten. Dat geldt vandaag de dag overigens nog steeds voor een hele hoop basisscholen. Natuurlijk willen ze allemaal aan de slag met computers, tablets, apps en digitale schoolborden, om zo hun leerlingen beter te kunnen voorbereiden op de toekomst. Maar de kosten daarvan zijn hoog, want naast de aanschaf van hardware en technische infrastructuur, moet er ook worden geïnvesteerd in de bijscholing van docenten en het updaten van de lesmethoden. De ontwikkelingen in het bedrijfsleven en ICT gaan razendsnel, en het onderwijs kan dat amper bijbenen. Vandaar dat het zo bewonderenswaardig is dat juist die twee nu samenwerken om het gat te dichten. Onder leiding van Samsung werken diverse basisscholen, uitgeverijen en opleidingsinstituten nu samen in de Smart Education Hub: Een initiatief gesponsord door het bedrijfsleven, dat op drie manieren innovatie in het onderwijs teweeg wil brengen: Door leraren voor te bereiden op een nieuwe manier van lesgeven, klassen uit te rusten met WiFi en digitale leermiddelen zoals tablets, en alle deelnemende partners met elkaar in verbinding te brengen om hun ervaringen en kennis te delen. Naar Amerikaans voorbeeld is het dus niet langer de overheid maar het bedrijfsleven dat zich verantwoordelijk voelt voor die hoognodige innovatie in het onderwijs. In deze eerste editie van RUSH Magazine, een periodieke uitgave van Numrush rondom een bepaald thema, lees en zie je er alles over. Ik ben heel benieuwd wat jij van ons eerste nummer vindt!

Marjolijn Kamphuis
Hoofdredacteur Rush Magazine

Het is belangrijk dat kinderen weten dat een computer niet zomaar antwoord geeft, maar nadenkt over wat jij vraagt

Neelie Kroes, Startup Delta
x