Het fijne aan chat-apps is dat er eigenlijk nauwelijks reclame in zit. Waar je in Facebook, Instagram en Twitter tegenwoordig gewend bent aan gesponsorde posts, zijn apps als WhatsApp, Telegram en Facebook Messenger nog een oase van rust. Daar komt echter wel een einde aan; tenminste als het gaat om Facebook Messenger. De chat-app krijgt namelijk wereldwijd advertenties op zijn homescreen.
In januari startte Facebook met het testen van advertenties in Messenger. Dat gebeurde enkel in Australië en Thailand. Die test is blijkbaar een succes, want Messenger-baas Stan Chudnovsky laat aan VentureBeat weten nu wereldwijd te gaan testen. De kans is groot dat je op dit moment als Nederlander nog geen advertenties ziet. Facebook rolt dit soort functies stap voor stap uit en voegt steeds meer gebruikers toe. Het kan nog een half jaar duren voordat iedereen advertenties te zien krijgt. In Australië en Thailand is dat punt inmiddels al bereikt.
Voor de duidelijkheid: je krijgt (nog) geen advertenties zien in je gesprekken. Het gaat om advertenties in de gesprekkenlijst die je ziet als je de app opent. De verkoop van de advertenties is te vergelijken met die op Facebook. Adverteerders kunnen ze inkopen voor een bepaalde doelgroep en zo redelijk specifiek targetten. De prijs is afhankelijk van de populariteit van de doelgroep die je wilt bereiken en wordt via een geautomatiseerd veilingmodel bepaald.
WhatsApp advertenties
Je hoeft je geen zorgen te maken dat dit soort advertenties binnenkort ook opduiken in WhatsApp. Facebook wil bij die chat-app geen geld verdienen via advertenties, maar heeft als doel bedrijven te laten betalen voor het aanbieden van chatdiensten binnen de app. De laatste tijd horen we echter niets over hoe het gaat met deze plannen.
Binnen Facebook Messenger kunnen bedrijven gratis diensten aanbieden dankzij een API, die bijvoorbeeld het gebruik van chatbots mogelijk maken.