Shazam bereikt magische grens van 5 miljard tags

De geluidsherkenningdienst Shazam heeft een niet te negeren mijlpaal weten te bereiken: afgelopen weekend werd er voor de 5 miljardste maal een liedje, tv-programma of tv-reclame herkent middels de app. Dat is bijzonder indrukwekkend! Met meer dan 225 miljoen gebruikers en succesvolle cross-overs met radio en TV is Shazam de absolute nummer 1 in zijn segment en het is de vraag wie zich als uitdager kan opwerpen.

Het Amerikaanse Shazam geniet wellicht de meeste bekendheid als “muziek herkennins software”, met slimme algoritmes die aan slechts 10-20 seconden muziek genoeg hebben om een nummer te herkennen. Maar de uitbreiding van het werkvlak naar TV zorgde voor een ongekende groei in mogelijkheden én gebruikers voor de dienst: wekelijks voegt men 2 miljoen nieuwe gebruikers toe bij Shazam!

Na een redelijk succesvolle samenwerking met de Amerikaanse variant van Idol in april van dit jaar, ging Shazam overzee aan de slag met de Britse omroep ITV. Een vernieuwend concept, waarbij tv-kijkers via een smartphone app direct producten uit een commercial konden kopen  met dank Shazam’s herkenning software, maakte een succesvol debuut tijdens de finale van Britain’s Got Talent in mei. Het zorgde er voor dat Shazam een verbeterde deal met ITV aan kon gaan, samen met Pepsi en Cadbury, die als eerste via de nieuwe dienst hun merken zouden gaan aanbieden op grote schaal.

We have invested in our technology and developed strong partnerships with broadcasters, brands, artists and music labels to provide our fans with the most innovative way to discover, explore and share the content that interests them most,” says Shazam CEO Andrew Fisher. En daarmee lijkt de rek er voorlopig nog niet uit voor Shazam. En die 5 miljardste zoekopdracht? Een ouderwetse zoekopdracht naar muziek: Pink’s nieuwe nummer “Blow Me One Last Kiss” zal de boeken in gaan als 5.000.000.000!