Nederlands bedrijf maakt bijzondere virtual reality-game voor autofabrikant Škoda

ŠKODA DigitasLBi Amsterdam VR-game

Tijdens de Shanghai Motor Show heeft Škoda een nieuwe conceptauto gepresenteerd: de Vision E. Maar dit was niet het meest interessante van die presentatie. Het Nederlandse DigitasLBi Amsterdam, onderdeel van Publicis One, heeft namelijk een bijzondere VR-ervaring gelanceerd voor deze presentatie.

Het gaat om een mini-game waarmee je zelf de Vision E kunt ontdekken en zelfs virtueel in de auto kunt stappen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het platform Google Daydream, Leap Motion en een HTC Vive. Bijzonder is dat het spel met maximaal vier gebruikers tegelijkertijd werkt. Met andere woorden: het is een multiplayer-game, en dan hebben we binnen virtual reality nog nauwelijks gezien.

De bedoeling was dat consumenten de visie van de autofabrikant konden beleven. Om dat te bereiken werkte DigitasLBi Amsterdam samen met Moyose Media en Fallon Prague. “Virtual Reality maakt klantervaringen met emotionele impact op grote schaal mogelijk. Iets virtueel al zien of echt beleven, maakt voor consumenten veel verschil, helemaal voor de aankoop van een auto”, vertelt Nathan Coppens, Director Innovations bij DigitasLBi Amsterdam.

ŠKODA DigitasLBi Amsterdam VR-game

“Het unieke teamplayer-component vergroot de interactie en zorgt voor een grotere betrokkenheid van de consument bij de auto’s van Škoda. Deze innovatieve beleving sluit naadloos aan op de positionering van Škoda als een merk met een frisse blik op innovatie en elektrisch rijden. En zeker ook bij visionaire aanpak van DigitasLBi, dat is inmiddels is uitgegroeid tot dé expert op geïntegreerde VR-belevingen.”

WeChat

Tijdens de show konden bezoekers direct een plek reserveren voor de mini-game. Dit deden ze via WeChat, het grootste sociale medium in Azië. Daardoor waren er geen lange wachtrijen: aangemelde bezoekers kregen een tijdslot toegewezen en een notificatie voor ze aan de beurt waren. Ook werd er direct en persoonlijke video gemaakt, die via het sociale medium met ze gedeeld werd.

De VR-ervaring was ook te gebruiken in onder meer Berlijn, Praag en Tel Aviv, waar de Škoda Vision E ook gepresenteerd werd. Hier werd gebruik gemaakt van Facebook Messenger.