Er waren dit jaar minder hashtags in de commercials tijdens de Super Bowl te zien. Slechts de helft van alle uitgezonden commercials rond het sport evenement waren voorzien van een eigen tag. Nog opvallender was het lage aantal vernoemingen van sociale media.
De actie op het veld was afgelopen nacht om van te smullen, voor marketeers waren de ogen uiteraard weer gericht op de commercials die rond de finale van het Amerikaanse Football seizoen worden uitgezonden.
Een gemiddeld prijskaartje aan de reclameboodschappen? Rond de 4 miljoen dollar voor 30 seconden.
Weblog Marketing Land hield ook dit jaar weer bij op welke manier de reclame’s verwezen naar sociale media of eigen platforms en ontdekte een lichte daling ten opzichte van 2014. Van de 56 bekeken commercials noemde 28 er een eigen hashtag, wat neerkomt op exact de helft van alle promo’s.
Opvallend was de terugloop van het benoemen van sociale mediakanalen van bedrijven: Twitter werd slechts drie keer genoemd, terwijl in vier commercials werd verwijzen naar de Facebook-pagina van de adverteerder.
Nieuw op het speelveld was overigens Snapchat, ingezet door filmmaatschappij Universal voor het vervolg van Pitch Perfect. Overigens werden in alle andere commercials diverse url’s vernoemd.