De slimme beveiligingsapparatuur maakt een opmars door Nederland. Sinds 2017 groeide de markt voor slimme beveiliging met 36 procent, blijkt uit de Smart Home Monitor van Multiscope onder 4.700 Nederlanders. Inmiddels gebruiken 1,2 miljoen Nederlandse huishoudens slimme beveiligingsapparatuur.
15 procent van de huishoudens heeft apparaten voor slimme beveiliging, tegenover 11 procent in 2017. We gebruiken dan met name beveiligings- en IP-camera’s, zo stelt het onderzoek. Daar werd in 2018 maar liefst 137 miljoen euro aan uitgegeven in Nederland.
Aan deurbellen gaven we 32 miljoen euro uit, een verdrievoudiging ten opzichte van 2017. Aan sloten gaven we 19 miljoen euro uit. Ook gaven nog eens 155 miljoen euro uit aan slimme beveiligingssystemen.
In totaal besteedde Nederlanders 400 miljoen euro aan beveiliging in 2018. Dat is een flinke groei ten opzichte van 2017, namelijk 60 procent.
We willen meer
In de toekomst worden die uitgaven mogelijk nog hoger. Bijna één op de zes consumenten zegt namelijk van plan te zijn om binnen nu en een jaar slimme beveiliging aan te schaffen. Het gaat dan met name om slimme rook-, CO- en CO2-melders (11 procent). De aankoopintentie voor beveiligingscamera’s is 6 procent.
De slimme beveiliging kopen we met name in vanwege extra veiligheid, zo geeft 43 procent aan. 28 procent vindt het belangrijk om de controle te houden in huis, en 23 procent stelt dat gemak en comfort een belangrijke reden zijn voor de aankoop.
Natuurlijk zijn er ook een hoop mensen die niet voor slimme beveiliging kiezen. 44 procent stelt dat dit is vanwege de prijs. 14 procent geeft de internetverbinding als reden om niet voor slimme beveiligingsapparatuur te kiezen. Volgens hen is dat niet te vertrouwen.