Numrush

Hoe slimme speakers in 2018 ons mediagedrag gaan veranderen

Google Home Max

Al meer dan twee jaar gaat het over slimme speakers, zoals de Amazon Echo en de Google Home. In Nederlandse huizen zijn ze echter nog nauwelijks te vinden. De spraakassistenten die het hart vormen van deze apparaten spreken namelijk nog geen Nederlands en dus liggen de praatpalen – zoals ze ook wel eens worden genoemd – hier nog niet in de winkel.

De verwachting is echter dat dat komend jaar gaat veranderen. De spraakassistent die al wel Nederlands spreekt, Apple’s Siri, krijgt namelijk zijn eigen speaker: de Homepod. Deze nieuwe gadget zou eigenlijk op dit moment al te koop moeten zijn, maar is uitgesteld tot begin 2018.

Ook is Google in Nederland al een tijd lang bezig met het vertalen van de Google Assistent. Een datum is er nog niet (officieel wil het bedrijf überhaupt niks zeggen over de vertaling). Het kan echter haast niet anders dan dat 2018 het jaar wordt waarin Google zijn Google Home naar Nederland brengt. Dat betekent dat je vanaf dat moment gewoon een slimme speaker in Nederland kunt kopen.

Amazon moeten we ook niet vergeten. Het afgelopen jaar zagen we dat bedrijf flink investeren in de Nederlandse markt. De streamingdiensten voor video en muziek zijn hier nu beschikbaar en ook bezorgabonnement Amazon Prime kun je hier nu afsluiten (al levert Amazon zijn producten vervolgens vanuit Duitsland). Het zou me dan ook niks verbazen als Amazon komend jaar spraakassistent Alexa in Nederland vertaalt en dus de Echo naar Nederland brengt.

En dan is er nog Sonos. Dat bedrijf lanceerde een paar maanden geleden de Sonos One. Deze speaker doet in principe hetzelfde als andere Sonos-speakers, maar in de toekomst kan Amazon Alexa, Google Assistent of een andere spraakassistent worden geactiveerd. Als je nu dus zo’n speaker koopt, dan heb je in de toekomst een slimme speaker in huis zonder dat je dan nog iets hoeft te doen.

Nieuwsupdates

Dat slimme speakers handig zijn om je slimme lampen aan en uit te doen of je muziek te bedienen, dat mag bekend zijn. Maar het gaat verder dan dat: ze veranderen de manier waarop we media consumeren in huis.

Bij The New York Times krijg je een Google Home bij je abonnement Het mooiste voorbeeld daarvan komt van The New York Times. De krant startte afgelopen jaar een actie, waarbij je als digitale abonnee een Google Home kreeg bij je abonnement. Een paar jaar geleden gaven kranten op die manier iPads weg, zodat je daarop de digitale krant lezen. Nu krijg je dus een slimme speaker, om – in het geval van The New York Times – te luisteren naar hun dagelijkse podcast The Daily.

En in The Daily zit al maandenlang een reclame die uitlegt hoe je zo’n speaker kunt gebruiken in je ochtendroutine. Omdat je ’s ochtends altijd haast hebt, heb je helemaal geen tijd om op je smartphone dingen te checken. Echter: als je tegen een Google Home ‘Tell Me About My Day’ zegt, vertelt de Google Assistent je precies wat je normaal op je smartphone zou opzoeken. Het weer, je afspraken van die dag en het laatste nieuws. In het geval van The New York Times is dat: The Daily.

Als je een Google Home in huis hebt, kun je op ieder moment om een nieuwsupdate vragen. Dat kan ‘The Daily’ zijn, maar je hebt in de VS de keuze uit tientallen nieuwsbronnen. Onder meer NPR, CNN, Fox en ABC bieden nieuwsupdate aan voor de Google Home. Daarnaast zijn er van diverse media specifieke updates op het gebied van sport, technologie, economie, politiek, wetenschap, entertainment, gezondheid en kunst.

Ik ben heel benieuwd hoe dat aanbod er straks in Nederland uit gaat zien. NU.nl bereidt zich er al op voor met zijn dagelijkse podcast en ook BNR Nieuwsradio investeert nu al in dat soort content. Afgelopen week maakte het radiostation bekend vanaf 8 januari te beginnen met de dagelijkse nieuwspodcast ‘Newsroom‘. Zodra de speakers hier beschikbaar komen, zullen er waarschijnlijk nog veel meer mediapartijen op in spelen. Het wachten is op de dagelijkse entertainmentupdate van RTL Boulevard in audiovorm.

Televisie kijken

Overigens kunnen de slimme speakers ook de manier waarop we televisie kijken veranderen. Door zo’n speaker te combineren met een kastje dat je aansluit op je tv, kun je met een spraakopdracht een film of video afspelen. Als je bijvoorbeeld zowel een Google Home als een Chromecast hebt, kun je YouTube-video’s afspelen door er letterlijk om te vragen.

Met een Google Home en Chromecast kun je YouTube-video's afspelen door er letterlijk om te vragen Ik verwacht dat Apple dit ook gaat doen met de Apple TV en de HomePod, maar de vraag is of dat al vanaf de start zo is. Apple zet in eerste instantie vooral in op het afspelen van muziek en het bedienen van slimme apparaten in huis. Aan de andere kant heeft Apple de techniek al grotendeels ontwikkelt, omdat je een Apple TV al met je stem kunt bedienen via de afstandbediening.

Net als bij muziek, biedt stembediening ook bij video het voordeel dat je niet meer door menu’s heen hoeft te bladeren of zoekopdrachten hoeft in te typen. Tegelijkertijd mis je daardoor het overzicht/de inspiratie wat je allemaal kunt bekijken. Bij muziek wordt dit deels opgelost door playlists die door algoritmes worden samengesteld op basis van jouw muzieksmaak. De vraag is hoe dat bij video gaat werken.

Dat is voor ons in Nederland echter voorlopig nog een vraag voor later. Het is nu vooral wachten tot we de slimme speakers daadwerkelijk in Nederlandse huizen gaan vinden. 2018 wordt waarschijnlijk het jaar waarin dat gaat gebeuren. Zeg niet dat ik je er niet op heb voorbereid.