In de afgelopen jaren is meer dan eens duidelijk geworden dat er behoorlijk wat desinformatie verspreid wordt via advertenties op social media. Dat gebeurt ook via politieke advertenties, waardoor diverse sociale media onder vuur zijn komen te liggen. Snapchat-CEO Evan Spiegel zegt tegenover CNBC echter dat zijn bedrijf wél alle politieke reclames fact-checkt.
Spiegel zegt in een interview dat Snapchat in tegenstelling tot zijn concurrentie een speciaal team heeft dat alle politieke advertenties op het platform controleert.
“We controleren alle advertenties, ook politieke advertenties”, aldus Spiegel. Hij vertelt dat het platform wel ruimte probeert te maken voor politieke advertenties, “vooral omdat we zoveel jonge mensen en mensen die voor het eerst gaan stemmen bereiken”. “We willen dat zij betrokken kunnen raken bij de politieke discussies, maar we staan niet toe dat desinformatie in die advertenties verschijnt.”
Spiegel gaat echter niet in op waar dat team allemaal actief is. Het is dus niet duidelijk of alleen advertenties in de VS of ook in Europa gecontroleerd worden op feitelijke (on)juistheden.
Kritiek op concurrentie
Politieke advertenties zijn een heet hangijzer geworden voor veel social media en tech-bedrijven. Facebook, Twitter en Google kregen de afgelopen tijd bijvoorbeeld veel kritiek over hun beleid op dit gebied. Simpel gezegd: bij politieke advertenties werd niet gecontroleerd of de inhoud ervan wel waar is.
Facebook en Twitter hebben ieder een eigen aanpak gekozen op dit gebied. Facebook blijft de reclames vooral niet fact-checken. Twitter besloot alle politieke reclames van zijn platform te verbannen. Google houdt zich ondertussen stil.