Sociale netwerken zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. We kunnen op elk moment en op elke plaats in contact komen met vrienden, maar het blijft een digitale aangelegenheid. Hoe zou het zijn als sociale netwerken in het ‘echte’ leven integreren?
Een vijftal studenten aan de Massachusetts Institute of Technology (MIT) besloot dat sociale netwerken en face-to-face contact met elkaar gecombineerd moesten worden voor een optimale beleving. In weer een nieuwe samenwerking tussen MIT’s Tangible Media Group en Fluid Interface Group lanceerden de studenten het project ‘Social Textiles’.
De studenten richten zich met het project op een nieuwe manier om sociale media ’tastbaar’ te maken. Zo bestaat het ‘Social Textiles’ uit slimme kleding die gevoed wordt door informatie van sociale media. Zodra twee personen met dezelfde interesses bij elkaar in de buurt komen, worden zij in het echte leven met elkaar verbonden.
Een van de studenten zegt het volgende over ‘Social Textiles‘:
Via Facebook en Twitter bereiken we dagelijks duizenden mensen, maar zo voelt het niet omdat we die mensen niet in het echte leven spreken. Sociale media zijn niet tastbaar, iets wat onze kleding wel is. Zo is het idee ontstaan om kleding en sociale media met elkaar te combineren.
De Social Textiles zijn uitgerust met thermochromatische inkt, wat vervolgens geactiveerd kan worden door een onderliggend circuit van kleine membranen. Zodra twee personen met dezelfde interesses binnen een afstand van drie meter van elkaar af komen, zullen zij beiden een melding ontvangen. Hierdoor weten beide dragers dat er iemand met dezelfde interesses in de buurt is.
Als de twee personen vervolgens lichamelijk contact maken, bijvoorbeeld door het geven van een hand, zal de inkt gaan oplichten en wordt de gedeelde interesse of locatie zichtbaar op de kleding.
Op dit moment hebben de studenten alleen nog maar een slim t-shirt ontwikkeld, maar in de toekomst zou de techniek op alle kledingstukken kunnen worden toegepast. Of de kleding ook daadwerkelijk op de markt zal verschijnen is nog niet bekend.
Met de ‘sociale t-shirts’ voegen de studenten weer een nieuwe dimensie toe aan de slimme kleding. Vooralsnog richten ontwikkelaars van slimme kleding zich voornamelijk op activity tracker functionaliteiten.