Het werd de 21-jarige Peter Byrne lastig gemaakt om op de PlayStation 4 te gamen. De jongen namelijk met een hersenverlamming, waardoor hij zijn handen niet zoals andere mensen kan gebruiken. Bij de meeste controllers was dat geen probleem, maar de PlayStation 4 bleek lastig door het aanraakpaneel bovenop de gamepad. Daar besloot Sony een oplossing voor te ontwikkelen. Een medewerker van het technologiebedrijf maakte een alternatieve versie van de veelgebruikte controller, zodat ook Byrne weer spellen kon spelen. Byrne deelde dit verhaal op Facebook.
Sony-werknemer Alex Nawabi heeft maar liefst tien uur lopen knutselen om de speciale gamepad voor Byrne te maken. De uitvoering bleek uiteindelijk vrij simpel: de aangepaste gamepad heeft een niet-werkende touchpad, met achterop een knop waarmee je het paneel alsnog kunt ‘indrukken’. Het zorgt ervoor dat Byrne niet langer per ongeluk het paneel aanraakt en games pauzeert, maar nog wel expres een menu kan oproepen door hier op te tappen.
In een brief bijgevoegd met de controller vertelt Nawabi dat Byrne’s klachten een harde klap waren. De Sony-medewerker ontdekte hierdoor dat de huidige gamepad niet voor iedereen perfect is – het touchpad zorgt namelijk voor complicaties bij mensen die niet hun volledige handen kunnen gebruiken. Dat was deels de reden waarom Sony alsnog op een manier wilde helpen.
De anekdote toont aan hoeveel er eigenlijk over een goed ontwerp van een gadget nagedacht moet worden. Een goed product moet niet alleen bruikbaar zijn op de meest voor de hand liggende manieren, maar op alternatieve wijzen. Het is iets waar smartphonemakers in de afgelopen jaren ook steeds meer aandacht aan besteden. Een groot aanraakscherm is immers niet handig voor een blinde gebruiker, iets waar spraakassistenten steeds meer een oplossing voor bieden.