Nu we steeds meer robots op de markt zien komen, is er steeds één menselijk aspect dat we missen: emotionele banden. Sony springt daar slim op in en heeft plannen aangekondigd om een robot te maken die precies die banden kan maken met klanten.
Veel details over de robot zijn er nog niet bekend, maar wel weten we dat Sony nieuwe zakelijke modellen wil maken die hardware en services wil integreren om emotionele ervaringen te leveren. De organisatie die hiervoor werd opgericht werkt naar een start toe, maar een datum waarop dit gebeurt is nog niet bekend gemaakt.
Sony maakte ook bekend dat ze meer mogelijkheden willen onderzoeken voor haar robots en kunstmatige intelligentie. Hierbij richtten ze zich onder meer op applicaties als productieprocessen en logistiek. Andere highlights in de presentatie gingen over de Playstation VR dat een toekomstige groeisector voor het bedrijf wordt, en de toekomst van haar digitale camera’s.
Overigens is Sony niet de enige die claimt emotionele ervaringen te gaan bieden met robots. Zo zegt SoftBank, een Japans telecombedrijf, dat hun zorgzame robot Pepper ook een dergelijke ervaring biedt. Daarentegen heeft Sony al eerder laten zien dat mensen diepe emotionele banden kunnen leggen met robots. Dit deden ze met hun AIBO-honden, die van sommige eigenaren zelfs een complete begrafenis kregen.