Nieuwe lesmethode moet kinderen in India enthousiast maken voor wetenschap

Terwijl veel kinderen in India nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden van de wetenschap, hebben velen van hen niet de mogelijkheid om speciale praktische lessen te volgen en zich te verdiepen in dit onderwerp dat in de toekomst waarschijnlijk steeds belangrijker wordt. Om kinderen te stimuleren en te enthousiasmeren hebben de United Way of Delhi, de Agastya International Foundation en Cargill in 2013 een speciaal wetenschapscentrum opgezet in de Government Senior Secondary Model School.

En met succes. Want twee jaar na de oprichting hebben meer dan 25.000 studenten uit de bovenbouw van de basisschool de mogelijkheid gehad om hun liefde voor de wetenschap te ontwikkelen door onder andere interactieve experimenten te doen.

De nieuwe lesmethode, waarbij er wordt geëxperimenteerd in het wetenschapslab in plaats van te leren door middel van een boek, werpt volgens Forbes zijn vruchten af. De leraren zien verbeterde schoolresultaten, een versterkt gevoel van eigenwaarde bij de studenten en een grotere belangstelling voor de wetenschap.

Het succes van het wetenschapslab heeft ervoor gezorgd dat het programma wordt uitgebreid met een mobiel wetenschapslab. Dit mobiele wetenschapslab gaat worden ingezet in zeven verschillende districten in India om ook andere kinderen te enthousiasmeren voor de wetenschap.