Het nieuwe Spotify wordt persoonlijker dan ooit, zo beloofde CEO Daniel Ek tijdens zijn presentatie van gisterenavond. Maar hoe gaat de streamingdienst dat aanpakken?
Spotify komt allereerst met zes nieuwe songs, die zichzelf aanpassen aan jouw hardlooptempo. Ren je harder, dan versnelt de muziek en vice versa. Interessant voor ons: Tiësto is ingeschakeld om de nummers te produceren, dus dat geeft je alvast een idee van het soort muziek dat je kunt verwachten. Daniel Ek hoopt het principe van custom listening later ook op andere manieren te kunnen inzetten, dus het zal vermoedelijk niet lang duren voor ook de niet-hardlopers gebruik kunnen maken van deze functie.
De nieuwe versie van Spotify krijgt ook een compleet aangepaste startpagina: The Now. Hier stelt Spotify je voor aan nieuwe artiesten, die volgens het platform bij jou passen. Hierbij wordt vooral gekeken naar je luistergedrag, maar houdt Spotify ook rekening met de tijd. Sta je net op, dan krijg je een rustigere afspeellijst voorgeschoteld dan wanneer je jezelf klaar maakt om uit te gaan. Daarnaast is Spotify binnenkort ook te gebruiken als je podcasts wilt beluisteren of video’s wilt bekijken, waarbij de videocontent verzorgd zal worden door bedrijven als Comedy Central, Vice, BBC en ESPN.
De nieuwe functies zijn vooralsnog helaas niet in Nederland beschikbaar, dus we kunnen alleen maar hopen dat Spotify van plan is om snel uit te breiden.