Als je dacht dat Spotify draait om muziek, dan had je het mis. Eigenlijk draait het allemaal om data. Data over muziek. Door jouw luistergedrag en dat van alle andere gebruikers kan het bedrijf (persoonlijke) playlisten samenstellen en je suggesties geven voor muziek die je waarschijnlijk leuk vindt. Onbewust kom je als gebruiker continu in aanraking met de data die het bedrijf heeft, maar je kunt er ook bewust naar kijken.
Waar Spotify al wel eens persoonlijke jaaroverzichten heeft gemaakt, heeft het nu een site gemaakt die je inzicht geeft in je eigen luistergedrag: Spotify.me. Naar welke artiest luister je het meest? Op welke tijdstippen gebruik je Spotify? En wat voor soort muziek luister je qua genre, tempo en energie? Spotify probeert je zelf te typeren als een soort mens (ik ben een Fitness Enthusiast, waarschijnlijk omdat ik altijd Spotify-lijstjes gebruik tijdens het hardlopen).
Adverteerders
Stiekem is Spotify.me een manier om aan (potentiële) adverteerders te laten zien wat het bedrijf eigenlijk weet over mensen op basis van hun muziekgedrag. Onder aan de site word je dan ook doorgelinkt naar ‘Spotify for Brands‘. Daar is een rapport te vinden waarin Spotify uitlegt wat het luistergedrag zegt over mensen.
Zo stelt Spotify dat mensen die actief nieuwe muziek opzoeken en beluisteren ook eerder geneigd zijn om nieuwe restaurants uit te proberen. Daar kun je natuurlijk slim op inspelen als adverteerder. Verder blijkt dat mensen die heel duidelijk houden van een specifiek genre eerder geneigd zijn om iets te kopen naar aanleiding van een advertentie. Een ander leuk feitje: mensen die veel naar playlisten van anderen luisteren, relatief meer sporten dan mensen die hun eigen playlisten maken.
En zo deelt Spotify nog veel leuke feitjes die het heeft ontdekt met de wereld. Het doel is uiteraard dat bedrijven gaan adverteren op Spotify, maar ook voor de gemiddelde gebruiker van de muziekdienst is het leuk om inzicht te krijgen in wat het bedrijf doet/kan met je data.