Spotify test een nieuwe manier om geld te verdienen aan gebruikers met een gratis abonnement: sponsored songs. Daarover schrijft TechCrunch. Platenmaatschappijen betalen geld om te zorgen dat bepaalde (nieuwe) tracks bovenaan de afspeellijsten van gebruikers verschijnen. Uiteraard zoekt Spotify hiervoor aansluiting bij de muzieksmaak van de gebruiker; als je enkel dol bent op EDM, krijg je niet opeens een hiphop-plaat in je lijst.
Het is niet zo dat Spotify de playlists van gebruikers ook echt aanpast door de gesponsorde tracks toe te voegen. Ze verschijnen als het waren boven de playlist en kunnen vanaf daar niet alleen beluisterd worden, maar ook worden opgeslagen.
Het klinkt voor gebruikers niet heel fijn dat er gesponsorde tracks worden toegevoegd aan de afspeellijsten die ze beluisteren. Aan de andere kant is een track, die je ook nog eens kan skippen, een stuk prettiger dan een reclamespotje dat de muziek onderbreekt. De kans is zelfs groot dat Spotify-gebruikers een onbekende afspeellijst opzetten en niet eens door hebben dat er een gesponsorde track bovenaan staat.
Test
Of de sponsored songs uiteindelijk voor alle gratis accounts worden aangezet is afwachten. Op dit moment test Spotify de functie, waarbij het kijkt hoe gebruikers erop reageren. Is het een succes, dan wordt de functie verder uitgerold.
Gebruikers die onderdeel zijn van de test hebben in de instellingen een optie gekregen om sponsored songs uit te zetten. Of dit uiteindelijk ook voor iedereen mogelijk wordt, is afwachten. Het kan zijn dat deze schakelaar zelf ook wordt getest.