Numrush

Square koopt thuisbezorgd dienst ‘Caviar’ voor $90 miljoen

Iedereen mag dan op zomervakantie zijn, dat weerhoudt de tech giganten in The Valley (of in dit geval: New York) er niet van om nieuwe apps te lanceren of mega-overnames te doen. Vandaag werd bekend dat payment provider Square bezorgdienst Caviar heeft overgenomen. Met de overname is volgens Techcrunch een bedrag van tussen de $90 en $100 miljoen dollar in aandelen gemoeid.

Net als het Nederlandse Thuisbezorgd.nl is Caviar een website en app waar mensen bij diverse restuarants hun eten kunnen bestellen en thuis laten bezorgen. In tegenstelling tot zijn vele concurrenten biedt Caviar niet alleen een technische infrastructuur voor zijn horecaklanten, maar ook de optie om gebruik te maken van eigen bezorgers, als het restaurant daar zelf niet over beschikt.

De overname door Square, het tweede grote succesverhaal voor voormalig Twitter CEO Jack Dorsey, is logisch omdat het bedrijf onlangs zelf een food order platform lanceerde. Met Caviar beschikt Square nu in een klap over de infrastructuur om Square Order tot een groter succes te maken. Tot nu toe konden Square gebruikers alleen eten bestellen bij een restaurant om het daar zelf op te halen.

Square richt zich met zijn payment platform al langere tijd op kleine ondernemers die op zoek zijn naar een goedkoop en eenvoudig fysiek betaalsysteem. De horecabranche blijkt daarin de ideale groeimarkt, volgens Square maken op dit moment al 50,000 Amerikaanse restaurants gebruik van de dienst.

Voor Caviar is de overname een snelle weg naar succes. Het bedrijf haalde afgelopen april nog $13 miljoen aan investeringen op, maar kampte inmiddels met een grote hoeveelheid aan concurrenten met een nog hoger budget.