Een hoop bedrijven en ondernemers zitten met hun handen in het haar wat betreft de coronacrisis. Gelukkig is dat niet voor iedereen het geval, want bij Netflix gaan de cijfers door het dak. Blijkbaar vinden we allemaal afleiding in de films, series en documentaires op het platform. Nog nooit eerder groeide het aantal abonnementen van de streamingdienst zo hard.
Coronacrisis
In het eerste kwartaal kwamen er maar liefst 15,8 miljoen abonnees bij. Dat is maar liefst twee keer zoveel als wat het bedrijf zelf verwacht had. Volgens het bedrijf zelf heeft dit alles te maken met de coronacrisis. In januari en februari was de groei nog zoals verwacht, maar in maart ontstond er een flinke piek.
Netflix zelf blijft realistisch: de streamingdienst gaat er vanuit dat deze flinke toename slechts tijdelijk is. “Wij verwachten dat er minder zal worden gekeken en dat de toename van het aantal abonnees zal afzwakken als de lock-downmaatregelen worden opgeheven”.
Ook qua omzet betekent dit natuurlijk goed nieuws voor het bedrijf. Deze nam toe met bijna 28 procent tot 5,8 miljard dollar. Daarnaast gaat het ook op de beurs goed: de koers staat rond het hoogste niveau ooit.
Abonnementen
Netflix verwacht zelf dat de groei in het aantal abonnementen nog tot juni zal duren, voordat het weer op een ‘normaal’ niveau zit. Helemaal zeker kunnen ze hier natuurlijk niet van zijn, omdat het nog moeilijk in te schatten is in hoeverre de strenge maatregelen en lockdowns wereldwijd zullen versoepelen.
Verder blijft het oppassen voor de concurrentie: Disney+ bereikte in het eerste kwartaal al de grens van 50 miljoen abonnees.