Je hebt er misschien nog nooit van gehoord, maar vrijwel zeker heb je een keer gebruik gemaakt van hun dienst: Stripe. Als je bijvoorbeeld concertkaartjes verhandeld op Ticketswap, eten bestelt op Deliveroo of investeert in een Kickstart-project dan regelt Stripe onder water de betaling. Het Amerikaanse bedrijf biedt sinds gisteren officieel zijn dienstverlening in Nederland aan.
Stripe is een dienstverlener op het gebied van betalingen. Dat betekent dat jij een online shop of dienst hebt, waarvoor je betalingen van klanten wilt accepteren, je Stripe het moeilijke werk kunt laten doen. Tegen een kleine vergoeding uiteraard. Het uitgangspunt van Stripe is om met hun dienst zoveel mogelijk betaalmethoden van over de hele wereld te accepteren en het voor bedrijven zo makkelijk mogelijk te maken om dit te integreren in hun app of site.
“Aan de ene kant willen we ervoor zorgen dat bedrijven betalingen kunnen accepteren in iedere valuta van iedere klant ter wereld. We zullen stappen blijven zetten op dat vlak. Aan de andere kant willen onze klanten meer softwarediensten aanbieden waardoor ze minder ontwikkelcapaciteit in hoeven te zetten op alles wat met betalingen te maken heeft”, legt John Collison (26), mede-oprichter van Stripe, uit.
Miljarden
Het verhaal van Collison is het typische verhaal van een succesvolle entrepreneur. Hij komt uit Ierland, maar vertrok naar de VS om te studeren aan Harvard. Tijdens zijn studie richtte hij samen met zijn broer Patrick Stripe op. Dat was in 2010. Zijn studie maakte hij nooit af, maar Stripe is inmiddels een internationaal bedrijf met 750 man personeel dat miljarden waard is.
Toen Collison Stripe begon, waren er natuurlijk al allerlei bedrijven die het betalingsverkeer voor webshops regelen, maar de insteek van Stripe, waarbij de focus echt lag op één dienst voor online betalingen overal ter wereld, was er nog niet. Hoe dat kwam? “Dat is een vraag die me mateloos fascineert”, vertelt hij. “Toen we met Stripe begonnen, was er een soort tegenstrijdigheid. Mensen in industrie zeiden dat er heel veel betaaldiensten waren, maar tegelijkertijd spraken we ondernemers en ontwikkelaars die zeiden dat betalingen misschien wel het allerlastigste voor ze waren.”
De twee broers zagen een probleem en wilden met hun startup de oplossing bieden. En misschien dat de reden dat nog niemand dat had gedaan wel was dat betalingsverkeer niet echt sexy is, saai zelfs. “We hebben wereldwijde toegang tot internet, maar hebben niet alle onderlinge verbindingen die nodig zijn om wereldwijd te handelen. Dat probleem willen we oplossen en ik denk dat het heel belangrijk is. Daarom vind ik het niet saai”, aldus Collison.
Diensten
Met Nederland (en trouwens direct ook België en Luxemburg) erbij zijn er nu 17 landen waar Stripe officieel actief is. Daarnaast zijn er ook veel landen waar de dienst als beta beschikbaar is. Dat was in Nederland ook jaren het geval. In 2013 startte er al een gesloten beta en vervolgens werd er hard gewerkt aan het toevoegen aan Nederlandse betaalmethoden zoals iDeal en automatische incasso (SEPA).
De komende jaren wil het bedrijf nog veel meer landen en betaalmethoden gaan toevoegen. Daarnaast breidt het zijn product uit met steeds meer diensten rondom het betalingsverkeer. Zo biedt het bedrijf uitgebreide analytics (Sigma) en fraudetectie (Radar). Met Stripe Connect biedt het de complete betalingsinfrastructuur voor online marktplaatsen, zoals Ticketswap en Deliveroo. Daarbij moeten niet alleen betalingen worden geaccepteerd, maar ook weer bedrijven of mensen worden uitbetaald. Connect regelt dat allemaal.
Collison vertelt vol trots over Connect, maar eigenlijk over alles wat hij met zijn bedrijf mogelijk maakt. “Er zijn nu een paar honderdduizend bedrijven die draaien op Stripe. Sommigen van hen zouden niet bestaan of niet zo succesvol zijn, zonder Stripe. Dat is erg tof!”