Studenten gaan weer los op festivals, maar de vieze WC’s en lange rijen hebben ze niet gemist

Festival

De problemen door corona lijken de laatste maanden gelukkig mee te vallen en het weer wordt nu eindelijk beter. Niet gek dus dat studenten weer massaal naar festivals willen gaan. Volgens onderzoek van StudeerSnel.nl en Eventix onder ruim 560 studenten gaat driekwart dit jaar naar een festival of overwegen ze om te gaan. Maar dingen als de vieze WC’s en de lange rijen hebben ze dan weer niet gemist.

Ruim 60% van de respondenten heeft één of meerdere kaartjes gekocht voor dit festivalseizoen, aldus het onderzoek. Logisch, want de afgelopen twee jaar hebben we die veelal moeten missen. 26% zegt vooral het losgaan te hebben gemist en nog eens 26% miste het samenzijn met mensen.

Dat corona nog wel onder ons is, lijkt de meesten dan ook niet uit te maken. 32% vindt algemene hygiënemaatregelen en goede ventilatie voldoende om naar een festival te gaan. En ook qua planning wordt er nauwelijks rekening gehouden met problemen door corona: slechts eenvijfde van de respondenten is voorzichtig en gaat naar minder festivals, boekt last-minute of minder tickets omdat ze geen gedoe willen met refunds.

Maar naar welk festival ga je dan? Voor 65% wordt dat vooral door de line-up bepaald. 53% maakt het niet eens uit naar welk festival ze gaan, als ze maar met vrienden zijn. De prijs en locatie is voor respectievelijk 49% en 45% belangrijk.

Dit misten ze niet

Maar festivals zijn niet alleen maar leuk. Er zijn ook zaken die we absoluut niet gemist hebben. Vooral over de vieze WC’s en lange wachtrijen voor de toiletten wordt geklaagd: ruim 76% kan die missen als kiespijn. 43% is geen fan van in de rij moeten staan voor een hapje of drankje en 41% miste vervelende mensen met te veel alcohol en/of drugs achter hun kiezen niet.

Toch heeft dit niet direct invloed op wat we willen betalen voor de festivals. Sterker nog: studenten zijn best bereid wat meer te betalen voor een ticket. 48% wil zelfs tot een kwart meer betalen.

Beeld: Shutterstock.com