Kassaloze supermarkt Amazon Go heeft hulp van mensen nodig om belofte waar te maken

De supermarkt Amazon Go heeft personeel achter de schermen nodig om te achterhalen welke producten een klant uit de schappen pakt. Dat zegt een woordvoerder van het bedrijf tegen Recode. Deze medewerkers ondersteunen het systeem dat gebruikt wordt de belofte van een supermarkt zonder kassa waar te maken.

Hoe de technologie achter het systeem precies werkt is niet bekend. In een promotiefilmpje laat Amazon zien dat producten die je pakt automatisch worden toegevoegd in een digitaal winkelmandje. Besluit je het product terug te zetten, dan wordt het artikel ook uit het digitale winkelmandje gehaald.

Een woordvoerder van Amazon zegt tegen Recode dat het systeem soms een bevestiging aan een mens vraagt om te bepalen of een klant een product nou wel of niet meeneemt. Wat deze beoordelaars precies te zien krijgen, wilde de woordvoerder niet vertellen. Ook gaf het bedrijf geen concrete cijfers over het aantal ingrepen dat momenteel nodig is om alle producten goed te laten registreren.

Amazon presenteerde zijn supermarktconcept een maand geleden. Het internetbedrijf belooft een ervaring waarbij je gewoon kunt pakken wat je nodig hebt en de winkel zo weer kunt verlaten, zonder een kassa te passeren. De eerste Amazon Go is alleen open voor medewerkers van het bedrijf. Zij testen het systeem in thuisstad Seattle.