Alexandre Amancio: “Er liggen enorme kansen voor échte transmedia platfomen”

Openen we in de nabije toekomst de ‘Star Wars’-app voor alle Star Wars-content en bekijken we alle Marvel-films en series op een eigen platform? Alexandre Amancio stelt tijdens zijn talk op SXSW dat het voor fans de meest logische volgende stap is: “consumenten denken niet in media, maar in werelden waar ze in willen duiken”.

Bij de start van het vorige decennium ging het direct hard met de term ’transmedia storytelling’. Ik herinner me een bomvolle zaal op PICNIC in 2010, maar ook talloze uitpuilende zaaltjes in Austin tijdens SXSW in 2011, 2012 en 2013.

Na 2015 nam de hype wellicht een beetje af, uiteraard mede dankzij de opkomst van de volgende nieuwe ontwikkelingen in de markt. Maar verdwenen is de ontwikkeling natuurlijk nooit. Sterker nog, de afgelopen jaren zijn we massaal transmediale verhaallijnen gaan consumeren.

Segmenten versus werelden

Alexandre Amancio, oprichter van Reflector Entertainment, zag het van dichtbij gebeuren. Als hoofd creatief van de populaire videogame Assassins Creed zag hij hoe creatieve verhaallijnen media kunnen overstijgen. Met zijn eigen bedrijf richt hij zich nu op het verder ontwikkelen van transmediale concepten.

“We komen van heel ver”, aldus Amancio tijdens zijn talk op SXSW, “en we hebben ook nog wel even te gaan. Maar er is veel te zeggen om te focussen op transmediale concepten.” En om vooruit te kijken, is het volgens de Portugees ook belangrijk om terug te kijken.

“Het perspectief vanuit de creatieve industrie is nog altijd gefocussed op segmenten: films, games, boeken, comics, magazines. En dat terwijl consumenten een heel ander perspectief hebben. Zij zien werelden. Star Wars, Marvel, Harry Potter of Lord of the Rings. Ze filteren hun consumptie op basis van de wereld waar ze bij willen horen”.

Een wereld van pull content

Deze kloof tussen makers en gebruikers is volgens Amancio terug te leiden naar de oorsprong van de grote mediapartijen van nu.

Het merendeel van de grootste spelers werd opgericht halverwege de vorige eeuw. “De tijd van push media als tv, radio, kranten en films. Een tijd waarin een kleine groep bedrijven controle had over die kanalen. Wilde je content publiceren voor een breed publiek moest je via de grote spelers.”

Een wereld van verschil met 2021, waarin we via een brede selectie schermen allerhande soorten content consumeren. “Deze schermen zijn een opening, de toegang tot een zee aan content. We leven in een wereld van pull content.”

Het maakt het voor de traditionele uitgevers steeds lastiger én kostbaarder om push content te blijven serveren. Er zijn een aantal grote spelers die het nog steeds proberen, maar: “het wordt ook voor hen steeds risicovoller om op in te zetten”.

The Storyworld Solution

Amancio ziet grote kansen voor het omarmen van een nieuwe denkwijze: “The Storyworld Solution”.

Het model is creatief gestoeld op de 3 belangrijkste transmediale pijlers. Amancio: “Zorg voor een kenmerkend en samenhagend universum. Die Hard en John Wick zijn beiden goede actiesfilms, maar alleen die laatsgenoemde leent zich met zijn unieke wereld met eigen regels voor een goeie transmediale ervaring”.

“Kijk daarnaast naar de samenwerking tussen je producten en zorg dat ze elkaar ondersteunen qua storytelling. Als laatste regel: zorg dat je fans actief kunnen deelnemen rondom je verhaallijn. Bijvoorbeeld via fanwiki’s of andere communityplatfomen.”

Maar ook zakelijk biedt het Storyworld model kansen: “Veel uitgevers denken nu nog vanuit het ’tentpole model’, groot geworden dankzij Disney halverwege vorige eeuw. Zet je primaire product centraal en laat alle andere bijproducten vooral dat primaire product ondersteunen.”

In het Storyworld model zet je een verhaallijn centraal, je kiest niet voor een product of een medium om op te focussen. Elk product dat je vanuit die verhaallijn ontwikkelt moet dat verhaal versterken maar ook op zichzelf overeind blijven. “Denk aan je centrale verhaallijn als een symfonie, waarbij elk product zijn eigen sectie is”, stelt Amancio.

Maar elk product is feitelijk het centrale product. En dus spreidt je inkomsten over een groter geheel.

Nieuwe platformen

Nieuwe modellen vragen om nieuwe platformen. Het huidige landschap biedt vooral ‘platte en brede’ platformen aan volgens Amancio: “Netflix, Amazon Prime en Hulu focussen op films en series, Spotify op muziek en podcasts, Xbox en PlayStation op games. Een opvallende uitzondering is Disney+, dat al veel meer focussed op een ervaring gebaseerd op werelden”.

Maar in de nabije toekomst consumeren we alle content uit ons favoriete universum allemaal via een uniek platform. Waarin we podcasts, ebooks, games en video door elkaar heen kunnen ervaren.

Een voorschot neemt Amancio in ieder geval vast met zijn nieuwste project ‘Unknown9’. Via de website is het complete ecosysteem aan content te vinden. En het zal volgens Alexandre Amancio slechts een kwestie van tijd zijn dat grote franchises als Star Wars en Marvel dit voorbeeld volgen.

Foto: Ivan Marc / Shutterstock.com