T-Systems heeft samen met de Duitse glasfabrikant Rastal een slim barsysteem ontwikkeld voor de horeca. Hierbij wordt er een speciale sensorring geplaatst in de voet van bestaande glazen. Deze ring houdt per drankje de inhoud van het glas, het type drankje, en wanneer en op welke locatie het glas gevuld is bij.
T-Systems, de Deutsche Telekom-tak die innoveert in de zakelijke markt, ontwikkelde hiervoor een systeem dat de chip uitleest en de gegevens naar het speciaal cloudplatfrom van T-Systems stuurt. Hier wordt de data geanalyseerd en de data gevisualiseerd. Daardoor krijgt het personeel bij de bar in realtime inzicht in het aantal verkochte drankjes, maar ook de verwachte verkopen.
Hierdoor ziet een horeca-ondernemers snel hoeveel er van ieder drankje verkocht is en wordt er achteraf een analyse van de data gemaakt. Doordat er live inzicht gegeven kan worden in de gegevens kunnen bedrijven daar de inzet van hun personeel op aanpassen. Als blijkt dat het drukker wordt kan er extra personeel bij een bepaalde bar geplaatst worden of kan er op een andere manier personeel afgestemd worden op de drukte van het moment.
Slimme aanbiedingen
Het slimme barsysteem maakt ook nieuwe interacties met de gasten mogelijk. T-Systems heeft een app ontwikkeld die samenwerkt met de NFC-chip in je smartphone.
Deze app is door horeca-ondernemingen volledig aanpasbaar, waardoor je bijvoorbeeld de mogelijkheid krijgt om spaarprogramma’s op te zetten of klanten via de telefoon aanbiedingen te doen als ze in de buurt zijn.
Over hoe en wanneer het systeem op de markt komt, hebben T-Systems en Rastal niets bekend gemaakt. Dat geldt ook voor de kosten van het systeem.