Niets kan zoveel irritatie opwekken als de reclames die je favoriete televisieserie onderbreken. Dit komt veelal doordat de reclames gericht zijn op een breed kijkers publiek en dus vaak niet aansluiten bij jou persoonlijke interesses. Met adresseerbare televisie lijkt dit verleden tijd!
Hoewel adverteerders vaak een goed beeld hebben van de gemiddelde kijker van een televisieprogramma of een zender, komt één specifieke reclame toch automatisch terecht bij soms wel een miljoenenpubliek waarvan het merendeel geen interesse heeft in het gepresenteerde product.
Geadresseerde televisiereclame lijkt de uitkomst. Het is een opkomende technologie die adverteerders in staat stelt zich te kunnen richten op specifieke huishoudens. Dit gebeurt door televisie-aanbieders te betalen om informatie te verstrekken over hun aangesloten huishoudens.
Verschillende data wordt hiervoor verzameld; van politieke voorkeur en demografische gegevens tot tijdschrift abonnementen en de leeftijd van bewoners. Aan de hand van deze gegevens kan gericht reclame worden verzonden naar specifieke huishoudens.
We zien hier een verschuiving plaatsvinden van het identificeren van groepen, bijvoorbeeld het profiel van de gemiddelde SBS6 kijker, naar het identificeren van individuen. Niet alleen voor adverteerders lijkt deze ontwikkeling ideaal, ook voor kijkers zal dit een hoop ergernissen kunnen schelen.
In Amerika wordt al geëxperimenteerd met de technologie en ziet men vooral grote potentie voor politieke campagnes.
De vraag is: zou jij je persoonlijke gegevens willen delen voor tv-reclame op maat?