Tesla ligt volledig op schema als het gaat om de productie van de Model 3, zo schrijft de autofabrikant in een brief aan de aandeelhouders (pdf). De eerste voertuigen worden in juli geproduceerd, vanaf september begint de massaproductie. In februari werden de eerste prototypes al gemaakt.
De eerste crashtesten met het nieuwe model hebben volgens Tesla positieve resultaten opgeleverd. Daarnaast zegt het bedrijf dat de ontwikkeling van de auto, de aanvoer van onderdelen en het opstarten van de productie volgens plan verloopt. En dat moet ook wel: in april vorig jaar had het bedrijf al bijna 400.000 bestellingen voor de Model 3 binnen. Hoeveel dat er nu zijn, wil Tesla niet zeggen. Volgend jaar willen ze bovendien een half miljoen exemplaren van de auto hebben gemaakt.
De productie is in januari al langzaam op gang gekomen: in Tesla’s eigen accufabriek Gigafactory 1 is gestart met het maken van de accu’s voor de auto. Vanaf september moet de massaproductie beginnen, waarna er 5000 exemplaren per week gemaakt moeten worden. In 2018 gaat dat toch al forse aantal nog verder omhoog naar 10.000 auto’s per week.
Geld nodig
Tesla heeft binnenkort echter wel meer geld nodig. Tegenover VentureBeat zei CEO Elon Musk dat het nu nog niet nodig is om meer geldschieters te vinden, maar dat het punt wel dichtbij komt. Het bedrijf is van plan om tussen de 2 en 2,5 miljard dollar uit te geven, voordat de Model 3 echt verschijnt. Op dit moment heeft de autofabrikant 3,4 miljard dollar achter de hand. “We denken over een aantal opties, maar ik denk dat het waarschijnlijk het meest logische is om meer geldschieters te vinden om risico’s te vermijden”, aldus Musk.
Tesla blijft bovendien geld uitgeven. Zo gaat het bedrijf zijn Supercharger-netwerk uitbreiden, waardoor het aantal snellaadlocaties in Noord-Amerika dit jaar verdubbeld wordt. Het is niet duidelijk hoeveel Superchargers er in andere landen bijkomen.
Recode weet verder te melden dat Tesla mogelijk nog eens drie nieuwe gigafabrieken gaat bouwen. Daarmee zouden er in totaal vijf van dit soort fabrieken zijn. Het bedrijf maakte eerder al duidelijk sowieso een accufabriek in Europa te willen neerzetten, onder meer Nederland lobbyt om deze binnen te halen.
Musk zegt later dit jaar een beslissing te gaan nemen over de locaties voor Gigafactories 3, 4 en mogelijk 5. De fabrieken zijn nodig om meer batterijen en dus meer auto’s te kunnen produceren.