Numrush

Tesla werkt aan zelfrijdende bussen en vrachtwagens

Tesla wil niet alleen auto’s produceren, maar wil ook zelfrijdende, elektrische vrachtwagens en stadsbussen gaan maken. Er wordt al gewerkt aan de ontwerpen en volgend jaar zullen ze aan het publiek worden getoond. Dat heeft CEO Elon Musk bekend gemaakt in een blogpost. Hij beschrijft daarin wat hij n0emt ‘deel twee van zijn masterplan’, waarin hij zijn toekomstvisie voor Tesla deelt met de wereld.

Musk verwacht dat bussen in de toekomst kleiner zullen worden en er meer mensen in passen door het gangpad uit de bussen te halen. Desondanks zouden rolstoelen, kinderwagens en fietsen mee moeten kunnen aan boord. Door het rijgedrag van de bussen af te stemmen op dat van andere voertuigen, zouden bussen moeten zorgen voor minder verkeersopstoppingen in de stad. Ze zouden van deur tot deur moeten rijden, maar de stop-knop blijft ook aan boord voor mensen die geen telefoon hebben. Hoe dat allemaal gerealiseerd moet worden, legt Musk niet uit.

Autodelen

Elektrische stadsbussen (en vrachtwagens) zijn slechts één onderdeel van Musks masterplan. Het bedrijf werkt ook aan een compact SUV en een pickup truck. Op een Tesla die goedkoper is dan de Model 3 hoef je echter niet te rekenen, want die is volgens Musk “niet nodig”. Het bedrijf wil namelijk het delen van auto’s actief gaan aanbieden.

Tesla-bezitters kunnen in de toekomst andere mensen in hun auto laten rijden op momenten dat ze deze niet gebruiken. De auto kan dan zelfstandig naar diegene die erin wil rijden toerijden, is het idee. Eerder toonde Musk al zijn visie op de Summon-functie waarmee de auto zelfstandig en zonder inzittenden uit de garage kan rijden: die functie moet uiteindelijk ook over grote afstand werken. Nu is duidelijk wat hij daar mee wil.

Je krijgt de mogelijkheid om je auto toe te voegen aan de gedeelde vloot van Tesla door op een knop in de Tesla-app te drukken. Je auto genereert dan inkomsten voor je, terwijl je op je werk zit of op vakantie bent. Dit verlaagt de maandelijkse lening of het leasebedrag aanzienlijk en soms zul je zelfs geld overhouden. Dit verlaagt de werkelijke kosten van het bezit dramatisch tot het punt waarin bijna iedereen een Tesla kan bezitten.

Musk benadrukt dat auto’s slechts 5 tot 10 procent van de dag worden gebruikt en dat er dus heel veel ruimte is om de economische waarde van een auto op deze manier te laten groeien. In steden waar de vraag groter is dan het aanbod zal Tesla zelf auto’s laten rondrijden.

Zelfrijdende auto

Voor de autodeeldienst die Elon Musk voor ogen heeft moeten Tesla’s volledig zelfrijdend zijn. Hier werkt Tesla natuurlijk al aan met functies als Autopilot en Summon, maar zoals bekend wil het bedrijf uiteindelijk een auto op de markt hebben waarin je zelfs zou kunnen werken of slapen. Dit systeem moet zo goed werken dat ook als er iets stuk gaat in de auto, hij nog steeds veilig autonoom kan doorrijden. Hoe het bedrijf dat technisch voor elkaar wil krijgen, is onduidelijk.

Musk benadrukt dat het moeilijke aan de ontwikkeling niet zozeer die van de hardware is, maar die van de software. En dat zodra die software klaar is, er nog een flinke tijd overheen gaat voor de technologie wordt goedgekeurd door overheden. De Tesla-baas denkt dat daarvoor eerst zo’n 10 miljard kilometer moet zijn gereden met het systeem, omdat het daarmee zichzelf traint en beter wordt.

Autopilot

Op dit moment rijdt Autopilot in totaal zo’n 5 miljoen kilometer per dag. Het verkeerd nu nog in beta-fase en daar komt kritiek op na het dodelijke ongeluk dat onlangs gebeurd met een Tesla in Autopilot-modus. Musk benadrukt, zoals hij de afgelopen weken vaker deed, dat beta hier iets anders betekent dan veel mensen denken.

Het heet beta om aan te geven dat wij nog niet 100 procent tevreden zijn en dat het verder zal verbeteren (Autopilot staat standaard uit). Op het moment dat we op het punt komen dat Autopilot naar schatting 10 keer veiliger is dan de gemiddelde auto in de VS, dan zullen we het beta-label verwijderen.

Hij benadrukt dat Autopilot, wanneer het op de juiste manier wordt gebruikt, nu al veiliger is dan een menselijke chauffeur. Musk vindt het ‘moreel verwerpelijk’ om de functie dan uit te stellen omdat het bedrijf bang is voor negatieve aandacht in de pers of rechtszaken.

Zonne-energie

Musk schreef zijn eerste masterplan tien jaar geleden. Het doel was toen om een steeds goedkopere auto op een groter volume te produceren, om uiteindelijk uit te komen bij wat de Tesla Model 3 is geworden. Daarnaast was het leveren van zonne-energie onderdeel van het plan. Iets wat Musk uiteindelijk niet deed met Tesla, maar wel met één van zijn andere bedrijven: SolarCity.

Tesla wil SolarCity nu overnemen. Het plan is vervolgens om zonnepanelen en een huisaccu (de Powerwall) samen aan te bieden als één product. Een alles-in-één-oplossing waarmee mensen hun huizen zelfvoorzienend kunnen maken. Een tijdspad hiervoor schetst Musk nog niet, zoals eigenlijk geldt voor het hele masterplan.