Nadat de de eerste auto van Faraday Future het bedrijf voor schut zette op de CES in Las Vegas door niet te willen parkeren, had het bedrijf nog één troefkaart over. Het bedrijf pronkte graag met het getal 2,39: het aantal seconden dat de auto erover doet om van 0 naar 60 mijl per uur (ongeveer 97 kilometer per uur) te gaan.
De 0-tot-100-test is een gebruikelijke methode om de acceleratie te meten. Met de claim lukt het Faraday Future echter niet om de de koning, de hybride Porsche 918 Spyder, te verslaan. Echter beweerde Faraday Future met zijn FF91 wel de snelst versnellende volledig elektrische auto ter wereld gemaakt te hebben.
Het lijkt erop dat ze nu op die claim moeten terugkomen. Het team achter het Tesla Racing Channel heeft laten zien dat een Tesla Model S P100D het beter kan. Met behulp van de zogenaamde Ludicrous Mode zetten zij een tijd neer van 2,389 seconden, één duizendste seconde sneller dan wat Faraday Future beweert.
De CEO van Tesla, Elon Musk, denkt dat het echter nog sneller kan. Via Twitter laat hij weten dat 2,34 seconden ook haalbaar is.
Promising early results from the Ludricrous Easter egg. Looks like 0 to 60 mph in 2.34 sec (Motor Trend spec) might be achievable…
— Elon Musk (@elonmusk) January 12, 2017
Daarmee is de Porsche Spyder overigens nog niet verslagen: die doet er 2,2 seconden over om vanuit stilstand 60 mijl per uur te halen. Maar opgelet, Porsche: een uitgeklede Model S kan volgens Elon Musk ‘misschien wel‘ 2,1 seconde halen.
Hartstikke leuk allemaal als je van snelheid houdt. Toch zet Jalopnik im dit stuk prima uiteen waarom dit vooralsnog niet meer is dan een leuke gimmick. Zeker als het verschil slechts één duizendste van een seconde is.
En terwijl Tesla al meerdere auto’s op de markt heeft gebracht, heeft Faraday Future nog helemaal niets te bieden. De FF91 moet naar verwachting in 2018 op de markt komen.