Numrush

Tieners verlaten massaal Facebook. Wederom.

Tieners verlaten Facebook massaal, zo blijkt uit een nieuw onderzoek. Het is niet de eerste keer dat dit onderzoeksresultaat wordt gepresenteerd, maar intussen wordt even zo vaak het tegenovergestelde ‘bewezen’. Toch lijkt er iets anders, deze keer.

Ze hebben niet stilgezeten bij Piper Jaffray, dat mag duidelijk zijn. Gisteren presenteerde de investeringsbank nog een onderzoek naar de populariteit van de Apple Watch, vandaag komt het met eenzelfde opgezet onderzoek rond Facebook.

Minder dan de helft van Amerikaanse tieners tussen de dertien en negentien jaar blijkt uit een onderzoek begin vorige maand het sociale netwerk nog te gebruiken. Slechts 45% van de 7200 ondervraagde jongeren gebruikt Facebook nog.

Dat is een daling van maar liefst 27% ten opzichte van de score eerder dit voorjaar. Toen was het sociale netwerk nog de absolute nummer één onder 72% van de deelnemers aan het onderzoek.

Facebook weet zich intussen ingehaald door Instagram (76%) en Twitter (59%).

Zoals gezegd zijn dit soort resultaten de afgelopen twee jaar wel vaker gepubliceerd, vaak kort gevolgd door een onderzoek dat het tegenovergestelde vaststelt. Wat dit onderzoek anders maakt, is de tijdspanne en herhaling over 2 momenten in het jaar.

Zo komt die genoemde 72% wel erg dicht in de buurt van de 81% die onderzoeksbureau PEW eind vorig jaar wist vast te stellen onder eenzelfde doelgroep. Een daling van populariteit tussen september 2013 en het voorjaar van 2014 van 9% klinkt bovendien niet onmogelijk.

Lastiger wordt het om een daling van maar liefst 27% in amper 7 maanden in dat zelfde plaatje te passen. Mochten die cijfers kloppen, neemt de populariteit van het sociale netwerk dus nog sneller af dan men had gedacht.