Toezichthouder ACM start campagne over impulsaankopen op sociale media

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) start een campagne over impulsaankopen op sociale media. De toezichthouder wil mensen bewust maken van de risico’s die een aankoop op sociale media met zich mee kan brengen. Kopers lopen bijvoorbeeld het risico dat het product niet of te laat wordt geleverd of dat een ‘gratis’ product alsnog geld kost.

Volgens de autoriteit laten mensen zich makkelijk verleiden tot impulsaankopen als zij via bijvoorbeeld Facebook of Instagram een advertentie voorbij zien komen. Het gevolg is dat mensen geld betalen aan een bedrijf dat zij niet kennen. De ACM roept consumenten daarom op om eerst goed te kijken wie de verkopende partij is.

“Het aanbod kan er in de advertentie aantrekkelijk uitzien, maar om problemen achteraf te voorkomen is het belangrijk om te checken wie de verkoper is en of die echt bereikbaar is vóórdat je iets koopt”, schrijft de ACM. Zodra je hebt betaald of gegevens hebt verstuurd, is dat moeilijk terug te draaien, waarschuwt de autoriteit.

Advertentie terugvinden

Advertenties die op Facebook of Instagram voorbij komen zijn bovendien later moeilijk terug te vinden. Zelfs als je een Facebookpagina weet te vinden, kan het voorkomen dat het bedrijf geen of onjuiste contactinformatie weergeeft. De Autoriteit Consument en Markt raadt mensen daarom aan om vooraf te controleren of zij het bedrijf kunnen bereiken. Ook is het verstandig om de contactgegevens te bewaren.

De campagne richt zich met name op 15 tot 25-jarigen.