Een zelfrijdende auto hoeft niet altijd je wagen te besturen, denkt Toyota. Het autobedrijf werkt daarom aan een ‘beschermengel’, die alleen de controle over je auto neemt in mogelijk gevaarlijke situaties. Zo voorkomt je auto mogelijke ongelukken, maar mag je zelf nog gewoon over de weg razen op de gewone momentjes.
Daarmee zou Toyota het beste van twee werelden bieden voor autofanaten. Zij kunnen nog steeds zelf hun voertuig besturen, maar de kans op ongelukken zou worden verminderd met behulp van een computer die op ieder moment de besturing kan overnemen. Het kan ook een goede tussenstap zijn voor de auto-industrie, voor mensen die de computer nog niet blind in iedere situatie vertrouwen.
Volgens MIT Technology Review wordt de hybrideversie van de zelfrijdende auto binnenkort getest in de buurt van Mt. Fuji in Japan. Daarnaast worden er simulaties uitgevoerd bij Amerikaanse onderzoekslocaties, die op grote schaal moeten laten zien hoe de auto precies zou rondrijden. Dat is ook nodig, want Toyota moet triljoenen kilometers op de (virtuele) weg rijden, om zo een hopelijk foutloos rijsysteem te bouwen.
In oktober vorig jaar bleek Toyota ambitieus te zijn over zelfrijdende auto’s: het bedrijf zei toen in 2020 de eerste geautomatiseerde voertuigen op de weg te willen. Toen kon de Toyota-auto alleen zelf op snelwegen rijden.